Seks myter om sukker, der er skidt for din sundhed

Forsker og forfatter Anette Sams ønsker at punktere seks myter om sukker, som man ikke bør leve efter.

Mellemmåltider er godt for blodsukkeret, og sukkertrang er bare et udtryk for dårlig selvkontrol. Det er to af de fejlagtige myter, som forsker og forfatter Anette Sams ønsker at korrigere i sin nye bog 'Sandheden om sukker'. (Foto: BAX LINDHARDT © Scanpix)

Der bliver skrevet og sagt utroligt meget om sukker, men det er langt fra alle de gode råd, der gælder os alle.

Nogle råd gælder supermotionister, mens andre råd er for folk med livsstilssygdomme, og det har medført en række misforståelser.

Det mener Anette Sams, der i 20 år har forsket i metaboliske sygdomme og kredsløbssygdomme på Københavns Universitet, Rigshospitalet og Novo Nordisk.

Derfor har hun skrevet bogen 'Sandheden om sukker', hvor hun blandt andet forsøger at punktere seks af de myter om sukker, som kan være skadelig for ens sundhed, hvis man lever efter dem.

- For eksempel er myten om, at hyppige måltider er godt for blodsukkeret sandt for folk med type 1-diabetes. Men problemet er, at mange raske tror, at det også gælder for dem. Så derfor har jeg forsøgt at forklare seks af de myter, som jeg ofte hører brugt som argumenter i diskussioner, siger Anette Sams.

Myte 1: Stabilt blodsukker kræver hyppige måltider

Spiser du dagligt tre solide hovedmåltider med masser af grøntsager, protein og essentielle fedtstoffer, bliver sukkeret fra måltidet lagret effektivt i muskler og lever.

I timerne op til det næste solide måltid vil muskellagrene forsyne musklerne med energi, mens leveren frigiver sukker til resten af kroppen.

Kun hvis du er ekstremt fysisk aktiv eller har sukkersyge, kan det være nødvendigt at spise mellem hovedmåltiderne.

Myte 2: Højt blodsukker giver mere energi og bedre præstationer

Det er godt, hvis dine sukkerlagre er fyldt, inden du kaster dig over en hård fysisk opgave.

Men det er en misforståelse, at du præsterer bedre med et tårnhøjt blodsukker.

For med det høje blodsukker stresser du de fleste af dine celler, så du ikke kan præstere det optimale.

Myte 3: Træning er kun sundt, fordi det forbrænder ekstra kalorier

Selvfølgelig øger træning dit forbrug af kalorier, men der er mange andre vigtige årsager til, at fysisk aktivitet er ubetinget sundt for alle.

Når du bevæger dig, vedligeholder du dit kredsløb og træner dine muskler, så de effektivt kan lagre sukker.

Så træning stabiliserer dit blodsukker og er dermed topscorer i sundhedsfremme.

Myte 4: Sukkertrang er dårlig selvkontrol

Det er ganske enkelt ikke rigtigt, for som mennesker er vi skabt sådan, at får vi sukker, får vi lyst til mere sukker.

Så sukkertrang er ikke unaturligt.

Du er bare fanget i en negativ spiral, som du kan bryde ved hjælp af stabilt blodsukker.

Myte 5: Sukker feder næsten ikke

Selv om et gram sukker kun indeholder halvt så mange kalorier som et gram fedt, så er sukker mere end blot tomme kalorier, da det påvirker flere hormoner i lang tid, og et af de hormoner stopper fedtforbrændingen.

Spiser du søde sager flere gange om dagen, kan det derfor være umuligt for din krop at forbrænde fedt.

Og den høje sukkerforbrænding og den lave fedtforbrænding påvirker din appetitregulering, så du føler dig mindre mæt.

Myte 6: Jeg er ved at dø, når jeg går sukkerkold

For langt de fleste er følelsen af at gå sukkerkold et tegn på, at kroppen begynder at forbrænde mere fedt, fordi det overskydende sukker fra blodet er brugt.

Så føler du, at du går sukkerkold mellem hovedmåltiderne, så snup en kort fysisk aktivitet i stedet for et sukkerfix.

Når du får pulsen op, så hjælper du kroppen med at kickstarte den solide fedtforbrænding.

Facebook
Twitter