Skal du på bilferie? Så husk de sunde snacks og pauser med lette hop på stedet

Tusindvis vælger at tage bilen på sommerferie. Bilen giver frihed, men kan også være anstrengende for chauffør og passagerer.

Fordel opgaverne mellem alle familiemedlemmer, så optakten til bilferien går som en leg. (© ColourBox)

Bilferien begynder allerede med forventningens glæde hjemmefra, og det kan på strategisk og hyggelig vis kombineres med, at man i ro og mag klargør bil, bagage og deltagere til turen:

Fordel opgaverne, så optakten går som en leg og sørg for, at alle er mætte og veludhvilede, når ferien begynder.

Fokuser på at turen til destinationen er en del af ferien. Det er ekstra ferie for pengene.

Marina Aagaard

Marina Aagaard er master i fitness og træning fra Syddansk Universitet og er ekstern lektor på Ålborg Universitet.

Hun er også foredragsholder og forfatter til en række bøger om fitness og træning. Marina skriver løbende om træning for dr.dk/levnu.

Se profil

Hold hovedet klart

Det maksimale man kan køre på en dag er ifølge Jesper Ewald fra FDM 10-12 timer inklusive pauser undervejs. Mere er muligt, men ikke hensigtsmæssigt. Pauserne bør holdes regelmæssigt, især hvis der er børn og andre utålmodige sjæle i kabinen.

Stop noget oplysende eller underholdende ind i hovedet – i stedet for kalorier i utide: Brug øjnene. Betragt landskabet. Kræs for ørerne - lyt til musik, et sprogkursus eller lignende eller en spændende lydbog.

Leg en ordleg/talleg eller tæl specielle bilfabrikater eller nationalitetsmærker på vejen.

Fortæl historier ud fra et tema. Bagsædepassagerer kan spille spil, analoge eller digitale.

Husk god mad og noget at drikke

Snacking er en farlig vane, som sløver, og det er livsfarligt på vejen – og det feder. Sørger man for at være mæt og at undgå snacks i bilen, savner man dem stort set ikke.

Sukkerholdige snacks og drikke påvirker energiniveauet i uheldig retning, så man kan blive træt og uoplagt og måske irriteret.

Vælg sundere snacks som æbler, gulerødder og mandler eller valnødder og sandwiches fx (hjemmelavede) grovsandwiches med grønt og god protein fx æg, hvilket sikrer et mere stabilt blodsukkerniveau og mæthed.

Væskeindtag kan øge mæthedsfornemmelse. Drik vand, kaffe, te, grøn te og urtete fx choko-te eller lakrids-te, der delvist tilfredsstiller den søde tand.

Tips til pauserne

Pauser på turen sydpå? Der er utallige tyske attraktioner, hvis man drejer fra motorvejen: Middelalderbyer og slotte, outlets, vandlande og bilmuseer (VW, Porsche, Mercedes, Audi, BMW, Mini) – oplevelser for hele familien – og det er ret billigt at overnatte i Tyskland.

Sid godt i sædet, hav en god kørestilling

Sid godt tilbage med ryggen i sædet, rimelig oprejst. Test: Håndled skal kunne hvile på rat. Sæt dem dernæst på rattet omtrent i position kl. 9 og 3.

Bevar koncentrationen omkring kørslen, vær opmærksom. Bevæg eventuelt periodisk hoved og hals en anelse uden at tage øjnene fra vejen fx ”kyllingen”, træk hagen ind og skub den frem tre-fire gange, med mellemrum. Øvelsen kan modvirke hovedpine.

Lav ansigtsbevægelser: Bevæg tunge, kæber og mund - og syng gerne højt. Det er sundt for både kroppen og humøret.

Hold pauser undervejs

Ikke kun på flyrejser, men også længere bilture, er der en risiko for blodpropper i benene.
Blodpropper i benet er farlige, fordi de kan vandre videre til lungerne, hvor de kan være livstruende. Man kan forebygge rejseblodpropper ved bilkørsel:

  • Stig ud af bilen, og stræk benene hver anden time.
  • Drik vand undervejs. Væske fortynder blodet.
  • Brug støttestrømper under køreturen. Det øger blodcirkulationen.
  • Kilde: Ugeskrift for læger

Stå ud og stræk benene jævnligt: Stå ikke bare stille: Gå, jog, hop og twist. Stræk og ryst krop. Bevæg dig desuden ved hver chance.

Tip til bilturen

Gå ikke sulten ind på tankstationen! Shop på fuld mave.… tankstationer bugner af ultra-usunde fristelser som chips, kager og dårlig chokolade, som kan lokke, hvis sulten flår i tarmene.

Venter du i kø ved tankstation eller ved WC på rasteplads, så trip på stedet, bevæg benene og få gang i blodomløbet.

Føler du dig som fører af bilen træt, bør du stoppe så hurtigt som muligt og holde pause. At åbne for vinduerne eller skrue op for musikken hjælper ikke.

Hold derimod ind på rasteplads. Stå ud og få frisk luft. Gå rundt. Eller snup en powernap på fem til maksimum 20 minutter. Drik evt. en kop kaffe uden sukker, lyder et råd fra Rådet for sikker trafik.