Test dig selv: Hvor sund er du?

Få et fingerpeg om du lever sundt nok.

Dine mål

Fedme øger risikoen for a få at få type 2 sukkersyge, men der er forskel på hvor fedtet sidder henne. Forskningen har vist, at især det fedt der sidder omkring de indre organer er farligt. Taljemålet er derfor et bedre mål for risiko end bare din vægt eller dit BMI. For at vurdere taljemålet retfærdigt mellem store og små personer, så sætter man det i forhold til højden. Dette kaldes talje-højde-ratioen.

Højde:

Taljemål:

Din talje-højde-ratio er:

Din fysiske aktivitet

Det er vigtigt at være fysisk aktiv regelmæssigt hen over ugen. Dette skal helst være sådan at pulsen kommer op, og man bliver noget forpustet i perioder på mindst 10 minutter af gangen. En af de mest oplagte måder at opnå dette på er at cykle til og fra arbejde, men man kan selvfølgelig også løbe eller lave anden træning.

På en typisk uge, hvor meget tid er du aktiv på en måde så du bliver tydeligt forpustet?

Dine kostvaner

Der findes mange holdninger til, hvad en sund kost skal bestå af, men en ting er alle eksperter enige om: det er vigtigt at spise mange grøntsager. En anden ting der også er bred enighed om er, at det er vigtigt ikke at spise for meget sukker. Andre ting spiller naturligvis også en rolle, men hvis man har disse to ting på plads, er man rigtig godt på vej mod en sund kost.

Spiser du grøntsager de fleste dage i en mængde svarende til mindst en dyb tallerken?

Spiser du dagligt slik, kager eller andre søde sager?

Din søvn

Søvn har i mange år været en overset sundhedsfaktor, men nyere forskning har vist, at for lidt søvn øger risikoen for både type 2 sukkersyge og overvægt. Selv om der er individuelle forskelle, tyder forskningen på, at mindst syv timer pr. nat er et sundt mål at sigte efter. Søvn handler dog ikke bare om tid men også om søvnkvalitet. Det er ikke nok at ligge i sengen i syv timer – man skal også sove godt

Sover du normalt mindst 7 timer pr. nat?

Hart du tit svært ved at falde i søvn når du går i seng eller hvis du vågner i løbet af natten?

Rygning

Rygning øger markant din risiko for at få type 2 sukkersyge, og hvis du allerede har sukkersyge, så vil rygning gøre, at du får flere komplikationer med sygdommen.

Ryger du?

Din samlede score

I program-serien U-turn kan man lige nu se seks mennesker med diabetes 2 kæmpe for at blive medicinfri. Men hvor sund er du selv? Tag testen ovenfor og få et fingerpeg. Bemærk, at testen fungerer bedst på desktop eller tablet.

Bemærk, at testen kun er et fingerpeg om din sundhedsstilstand. Hvis du frygter at du har eller vil få diabetes 2, skal du tage kontakt med din læge.
Er du blevet inspireret af U-TURN projektet, og ønsker du at igangsætte din egen U-vending, anbefaler vi, at det gøres i samråd med din praktiserende læge, som kan følge din udvikling og dit medicinske behov.

  • Sundhedseksperten Chris MacDonald vil i samarbejde med TrygFondens Center for Aktiv Sundhed (Rigshospitalet) undersøge om livsstilsændringer er effektiv i behandlingen af type 2-diabetes, og om det kan føre til en reduktion eller helt fjerne behovet for diabetes-medicin.
  • Det sker i et nyt tv-program og et stort forskningsprojekt, som er støttet af TrygFonden. I tv-programmet følger vi seks personer med type 2-diabetes for at se, om de kan ende med helt at undvære medicin.
  • U-turn sendes torsdage klokken 20.30 på DR1 og kan også ses på dr.dk/tv.