Træn din hjerne skarp

Glemmer du tallene, så snart du vender blikket væk fra NemIDs nøglekort? Eller har du svært ved at holde fokus, hvis der sker flere ting på en gang? Så fortvivl ikke. Den gode nyhed er, at hjernen kan trænes skarpere.

Du kan træne din hjerne, så du bliver bedre til at huske ting og koncentrere dig. (© Colourbox.com)

Vi har efterhånden lært, at hvis vi gerne vil have en sundere, slankere eller stærkere krop, så kræver det en indsats med motion og sund kost. Men at vi på samme måde kan træne hjernen og gennem øvelser styrke hukommelsen, øge koncentrationen og blive bedre til at holde fokus, er en knap så udbredt viden. - Ny forskning viser, at hjernen vitterligt kan ændres gennem træning. Med daglige øvelser eller bevidste måder at udfordre hjernen på, kan man styrke sin hjerne på flere forskellige områder, fortæller hjerneforsker, Troels W. Kjær.

Træning anlægger nye veje i hjernen

Troels W. Kjær er aktuel med bogen ”Knivskarp”, hvori han dokumenterer påstanden ved at lade skuespilleren Mikael Birkkjær undergå et 6-ugers hjernetræningsprogram. Efter de seks uger er skuespilleren, der blandt andet er kendt fra ”Borgen” og ”Forbrydelsen”, blev markant bedre til at huske og vise social opmærksomhed.

Hemmeligheden bag den effektive hjernetræning er, at hjernen er plastisk og derfor kan ændres. Den er i konstant forandring og bliver udbygget og forfinet i takt med de oplevelser og udfordringer, den får.

Tosprogede holder hjernen frisk

- Træning øger muskelstyrken - også i hjernen. Når man udfordrer sin hjerne, så dannes der nye nerveceller og skabes nye forbindelser. Hjernen kan simpelthen godt lide at blive holdt i gang, siger Troels W. Kjær.

Ud over at styrke hukommelse, opmærksomhed, reaktionstid, de rumlige færdigheder og evnen til at dæmpe stress, så kan en trænet hjerne også udsætte demens. - Vi ved, at personer med to modersmål bliver demente fire år senere end dem, der kun har et modersmål. Simpelthen fordi hjernen holder sig i gang, jo mere den bliver brugt, siger Troels W. Kjær.

Tag ansvar for din hjernetræning

Med den nye viden om den forandringsvillige hjerne følger også ansvar. Et ansvar som vi hver især må løfte, mener hjerneforskeren. - Tag ansvar for din hjerne, som du tager ansvar for din krop. Giv den nye udfordring hver dag. Du behøver ikke nødvendigvis have et decideret træningsprogram, men tænk i at få nye oplevelser hver dag, siger Troels W. Kjær. - Cykl en ny vej hjem. Slå en kolbøtte eller løs krydsord. Grib de mange muligheder, der er for at tænke ud af boksen og gør noget, du ikke plejer.

Facebook
Twitter