Træning er et HIIT: Sådan motionerer vi lige nu

Vi elsker træning, der kombinerer det hurtige og det langsomme, viser de nyeste fitnesstrends.

Træning med skiftevis høj og lav intensitet, personlig træning og holdsport er motionstrends lige nu. (© Colourbox)

Motion det er ikke noget for mig! … udbryder ikke-trænende af og til. Men motion er ikke bare motion.

Der er flere hundrede motionsformer, så der er noget for enhver - fra mindfulnesstrængende til adrenalinhungrende i alle aldre. Det viser den seneste trendliste fra ACSM.

ACSM

Hvert år spørger ACSM (international organisation for fysiologi og medicin) fitnessfagfolk over hele verden, hvilken træning motionister efterspørger. Hvilke træningsformer er de mest populære globalt?

Lav og høj puls på skift

Årets trendliste for 2018 indeholder 20 trends, der er udvalgt blandt 40 mulige forslag.

Årets nummer 1 er HIIT, Høj-Intensiv Interval Træning, der har befundet sig på plads nummer 3, 3, 2 og 1 i de foregående år. Altså ingen nyhed, men en stabil tendens:

Intervaller med skiftevis høj og lav puls forbedrer kondition og øger fedtforbrænding; faktorer som sikrer fortsat popularitet.

Listens nummer 2, holdtræning, er overraskende. Fordi det ikke er en træningsform, men en måde at organisere træningen på. Til gengæld er topplaceringen fornuftig: At træne med andre øger generelt motivation og vedholdenhed.

Marina Aagaard

Marina Aagaard er master i fitness og træning fra Syddansk Universitet og er tidl. ekstern lektor på Ålborg Universitet.

Hun er også foredragsholder og forfatter til en række bøger om fitness og træning.

Mål dig selv

Nummer 3, wearables, er heller ikke en træningsform, men bærbar teknologi til selvmåling fx fitnesstrackere, der bl.a. tæller skridt og måler dagens energiforbrug.

Selvmåling motiverer både unge og ældre og fremmer sundhed og vægttab.

Andre Top 10 trends er kropsvægttræning, styrketræning, funktionel fitness (målrettet forbedring af funktionsevne i hverdag eller idræt) og yoga, der til gengæld er træning af den mest populære slags og udbydes i utallige udgaver.

Top 20 Fitness Træningstendenser 2018 (ACSM)

  1. Høj-intensiv intervaltræning, HIIT
  2. Holdtræning
  3. Wearable technology, wearables
  4. Kropsvægttræning
  5. Styrketræning
  6. Uddannede, certificerede og erfarne fitnessprofessionelle
  7. Yoga
  8. Personlig træning
  9. Fitnessprogrammer for ældre
  10. Funktionel fitness
  11. Træning og vægttab
  12. Exercise is Medicine
  13. Personlig træning for hold
  14. Udendørs aktiviteter
  15. Smidighed og mobility rollers
  16. Licenser for fitness professionelle (ny)
  17. Circuit træning (cirkeltræning)
  18. Wellness coaching
  19. Core træning (tilbage på listen, ude i 2017)
  20. Sports Specifik træning (tilbage på listen, ude i 2017)

Personlig træning

De fleste af Top 20 listens øvrige pladser er programmer til diverse formål og målgrupper: Personlig træning (en-til-en og små hold) med individualiseret træning til mange formål, og træning og vægttab programmer, er gengangere på listen.

Andre programmer i vækst er Fitness for ældre, målrettet motion for seniorer, Exercise is Medicine, i Danmark bl.a. kendt som Motion på Recept, og Wellness coaching, livsstilscoaching med afsæt i vaner og adfærdsændring.

Gamle kendinge

Listens øvrige punkter er ’gamle’, men evigt unge aktiviteter, der periodisk nyder særlig popularitet i nye versioner og sammenhænge: Udendørs aktiviteter, Circuit (cirkeltræning), afvekslende, intensive øvelser uden pauser imellem, og Sports-specifik træning som for eksempel fortræning til idræt eller til skiferien.

Sidst, men ikke mindst, er der Smidighedstræning og mobility ruller som er (stræk)øvelser, hvor man bruger skumruller til at løsne musklerne op før eller efter eller mellem træningspas.

I øvrigt den eneste trend, der specifikt nævner et (nyt) redskab, og der er ellers nok at tage af (kettlebells, TRX, clubbells m.m.).

Rigtig god træningslyst!