Undgå musearm og kontornakke

Kontoret er en af de farligste arbejdspladser, der findes. I hvert fald for muskler og sener i din krop. Få tips til at undgå smerter af kontorarbejde.

(© Scanpix Iris)

Mere end halvdelen af alle kontoransatte i det offentlige har oplevet smerter i ryg eller nakke inden for en periode på fire uger, viser en undersøgelse lavet af Videncenter for Arbejdsmiljø i 2010.

Og det er der en grund til. Computerarbejde er nemlig et præcisionsarbejde, hvor man gentager mange små bevægelser, uanset om man bruger mus eller tastatur - og det kan føre til smerter i ryg, nakke, skuldre, arme og hænder.

Det er derfor vigtigt at variere arbejdet foran computeren så meget som muligt for at nedsætte risikoen for at få ondt:

  • Skift stol og bordhøjde i løbet af en dag. Gør det f.eks. til en vane at hæve bordet, når du forlader din plads, så du skal stå op, når du kommer tilbage.

  • Varier dine siddestillinger i stolen. Der findes ikke én korrekt siddestilling.

  • Flyt computerskærmen, så du afveksler afstanden til skærmen og højden.

  • Kig ud af vinduet engang imellem.

  • Undgå dobbeltklik med musen, da det belaster muskelfibrene. Brug i stedet den alternative knap en mus bør have til dobbeltklik.

  • Skift mellem forskellige arbejdsredskaber, f.eks. tastatur, mus eller skriveplade.

  • Læg hænderne ned på bordet eller tastaturet en gang imellem. Når man sidder med hænderne løftet over tasterne eller musen og holder fingrene parate til at klikke eller taste, belaster det musklerne.

  • Hold pauser fra computeren, hvor både krop og sind bedre kan slappe af.

  • Tag kroppens faresignaler alvorligt. Hyppig træthed, smerte, ubehag og stress er tegn på, at arbejdssituationen skal ændres.

Hold dig i gang

Når man får ondt, holder mange sig i ro, fordi de er bange for at gøre smerten værre. Men det er faktisk helt modsat.

Forskning viser, at det som hovedregel er bedst at være aktiv, når man har ondt i ryg, skulder eller nakke. Som udgangspunkt bør man holde sig i gang på arbejdet, og har man ondt, kan få minutters træning nogle gange om ugen være nok til at mindske smerterne.

Hvis man passivt venter på, at smerterne forsvinder, kan de tværtimod blive værre og i sidste ende føre til lang tids sygdom og tab af livskvalitet.

- Man skal ikke nødvendigvis gå på arbejde, når man har mest ondt, men man skal heller ikke vente med at komme tilbage på job, til smerterne er forsvundet, siger Hannah Maimin Weil, centerchef i Videncenter for Arbejdsmiljø.

Facebook
Twitter