Vi sidder alt for meget i kontorstolen

Folk med kontorarbejde sidder ned i 11 timer om dagen, og det er skidt for helbredet.

(Foto: Sigrid Olsson © Colourbox)

Når jeg møder på arbejde, så sætter jeg mig ned i kontorstolen. Og her sidder jeg så foran computeren og telefonen stort set hele dagen, bortset når jeg går til frokost, på toilet eller henter noget at drikke. Og der er mange som mig med kontorarbejde, der sidder alt for stille. En ny undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed viser, at folk med kontorarbejde i snit sidder ned i seks timer om dagen på jobbet. Og når vi så har fri, så sidder vi fem timer i sofaen.

Usundt at sidde for meget ned

I alt sidder folk med kontorarbejde altså stille i snit 11 timer om dagen.

Og det er rigtig meget, mener Ida Høgstedt Danquah, der er projektleder i Statens Institut for Folkesundhed: - Jo mere du sidder stille, jo større er risikoen for at dø for tidligt på grund af hjertekarsygdomme og for at få andre livsstilssygdomme som diabetes, siger Ida Høgstedt Danquah.

Vi sidder mere end vi står og går

Undersøgelsen er lavet ved at måle 44 personer fra fire forskellige kontorarbejdspladser.

De fik sat en måler på deres lår i 24 timer i døgnet, og det afslørede, at de var stillesiddende i 74 procent af tiden på jobbet og i 56 procent af deres fritid. - Det er en lille gruppe mennesker, som vi har målt, men vi mener, at resultaterne er repræsentative for de fleste danskere med kontorarbejde, for arbejdsdagen på den slags arbejdspladser minder meget om hinanden, siger Ida Høgstedt Danquah.

Husk at rejse dig af og til

Hun og resten af forskerne bag resultaterne vil nu gå videre og undersøge, hvordan man smart kan organisere kontorarbejdspladser, så medarbejderne bliver så lidt stillesiddende som muligt. - Vi vil afprøve, hvad der skal til for at få folk til at stå op ved deres hæve-sænkebord, og hvordan man kan få afholdt flere møder stående. Og hvordan man kan få folk til ofte at lave små afbrydelser af deres arbejde, hvor de rejser sig op, uden at det går udover deres arbejdsindsats, siger Ida Høgstedt Danquah.

Internationale undersøgelser tyder nemlig på, at det er sundere at sidde ned i for eksempel otte gange 30 minutter, end det er at sidde ned i to gange to timer. Altså jo kortere tid man sidder ned af gangen jo bedre.

Nedenfor kan du finde artikler med gode idéer til, hvordan du holder lidt gang i kroppen, selv om du arbejder på kontor.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter