Brevkasse: Er mættet fedt virkelig så farligt?

Det bedste råd er at få fedt fra flere forskellige kilder. Mælkeprodukter, nødder, fisk osv.

(Foto: Picasa © Colourbox)

Pas på med det mættede fedt, altså de fede mælkeprodukter. Det hører man tit. Men hvorfor egentlig det?

Det er et godt spørgsmål du stiller. I mange årtier har man fejlagtigt gjort mættet fedt til den store synder, hvad angår hjertekarsygdomme.

Nyere studier tyder dog på, at man ikke udelukkende kan give mættet fedt skylden for hjertekarsygdomme.

Fejlagtigt har kosteksperter anbefalet omega-6-fedtsyrer (som findes i mange planteolier) som et sundere alternativ til fx smør og fløde. I dag viser det sig, at et øget indtag af omega-6-fedtsyrer faktisk øger forekomsten af hjertekarsygdomme. Man kan på den anden side opnå en sundhedsmæssig gevinst ved at erstatte noget mættet fedt i kosten med en kost bestående af flere omega-3-fedtsyrer (valnødder, hørfrø, rapsolie og fisk)

Skær ned på kødet

Mættet fedt er ikke bare ét fedt. Der er mange typer mættet fedt, og det tyder på, at nogle typer er sundere end andre.

Mørk chokolade indeholder fx meget mættet fedt (stearinsyre), der skulle have en forebyggende effekt på hjertekarsygdomme. Man finder heller ikke en øget forekomst af hjertekarsygdomme ved et større indtag af mættet fedt fra mælkeprodukter.

Omvendt finder man en øget forekomst af hjertekarsygdomme ved et større indtag af kød. Der hersker stadig tvivl om, hvorvidt det er det mættede fedt, der er synderen, eller om det er fedtet i kombination med andre komponenter i kødet, der gør udslaget.

Find flere forskellige fedt-kilder

Hjerteforeningen anbefaler stadig, at man skærer ned på det mættede fedt for at undgå åreforkalkning og forhøjet blodtryk. Forskning tyder som sagt på, at billedet er lidt mere nuanceret.

Jeg anbefaler derfor, at man sørger for at få fedt fra flere forskellige kilder dagligt. Hvis man fx hovedsageligt spiser mættet fedt, kan det været sundt at spise lidt mere olivenolie.

Spiser man hovedsageligt kød, kan det være sundt at spise mere fisk. Nødder og avocado er også glimrende kilder til hjertevenligt fedt.

Facebook
Twitter