BREVKASSE Er rugbrødet sundere ristet?

Både og, svarer ernæringseksperten. Men rist det ikke for længe.

Ristet rugbrød er særligt godt for diabetikere, skriver Marie Steenberger. (Foto: sergey makarenko © COLOURBOX)

"Jeg synes, at rugbrød smager bedre, når det er blevet ristet.

Men er rugbrød egentlig mere eller mindre sundt, når det ristes?"

SVAR:

Jeg er helt enig. Jeg elsker selv ristet rugbrød. Særligt med smeltet smør. Men det er jo en helt anden sag.

Du spørger, om rugbrød egentlig er sundere eller mindre sundt, når det ristes. Til det kan jeg faktisk svare ja til begge muligheder. Det er både sundere og mindre sundt, når du rister det. Det kræver en forklaring.

Marie Steenberger

Marie Steenberger er uddannet professionsbachelor i sundhed og ernæring på Suhrs Seminarium (som i dag hedder Professionshøjskolen Metropol).

Marie Steenberger har sideløbende uddannet sig til coach, både i USA og herhjemme, og hun har i de sidste otte år arbejdet som selvstændig, hvor hun bla. har coachet mennesker, der ønsker at ændre deres forhold til mad. Mange har nemlig fået et forkert forhold til mad og spiser på følelser, og derfor er det for rigtigt mange svært at tabe sig, mener hun.

Marie Steenberger holder også foredrag og har blandt andet skrevet flere bøger om kvinder og vægttab. Netop nu er Marie Steenberger i gang med sin tredje bog, der handler om kost og graviditet.

Se profil

Det usunde først

Når man rister brød, så udvikles stoffet akrylamid. Akrylamid opstår særligt, når man opvarmer stivelsesholdige produkter som f.eks. kartofler og kornprodukter under høje varmegrader og i lang tid. Stoffet er mistænkt for at forøge risikoen for kræft.

Det gælder derfor om at være lidt nænsom, når du rister dit rugbrød. Det vil sige, at du skal undgå sorte skorper på brødet.

Der sker også et lille tab af B-vitaminer, når du rister rugbrødet. Det har dog en meget lille betydning for sundheden, set i et større perspektiv.

Dernæst det sunde

Fordelen ved at riste sit rugbrød er på den anden side, at ristet rugbrød giver dig en langsommere blodsukkerstigning.

Rent teknisk har ristet rugbrød altså et lavere Glykæmisk Indeks (GI) end ikke ristet rugbrød. I praksis betyder det, at dit blodsukker vil være mere stabilt, og du vil føle dig mæt i længere tid, når du spiser ristet rugbrød.

Særligt for diabetikere er dette en fordel, da det er vigtigt for en diabetiker at holde blodsukkeret stabil og kun have små udsving i blodsukkeret for at undgå for meget glukose i blodbanen.