Brevkasse: Hvilke fisk kan vi spise med god samvittighed?

Vi får at vide, at fisk er sundt. Og vi får samtidig at vide, at de er fyldt med dioxin og medicinrester.

(© Colorbox)

Jeg har på DR2, set en foruroligende dokumentar: Er fisk sundt?, sendt den 20. Feb. 14'

I programmet fortæller de at vi er blevet meget glade for at spise fisk, hvilket jeg og min familie kan tilslutte os. Vi er meget bevidste om at spise fisk, og gør det ca. 2 gange om ugen. Jeg kigger naturligvis efter tilbud, og har meget ofte købt opdrættet fisk, - bl.a fra Norge....Men, men ifølge dokumentaren er det den giftigste fisk man kan få...?! Vi spiser også pangasius fisk fra Viertnam, osv., i den tro at vi spiste sundt.

Hvad skal man tro? Hvilke fisk kan vi spise med god samvittighed?

Glæder mig til at høre fra dig :-)

Svar fra ernæringseksperten:

Jeg kan godt forstå, at du er forvirret over, om fisk nu er sundt eller ej. Det er et komplekst område, at begive sig ud i, og det kan være svært at finde ud af, hvorvidt man skal spise opdrættet fisk eller vildtfangede fisk.

Der er ikke et entydigt svar på det. Fisk, der svømmer frit i havet, kan være lige så forurenet som fisk, der opdrættes i dambrug. Se bare store laks og sild fra Østersøen, der ikke må sælges, pga. af ophobning af dioxin og dioxinlignende PCB i fedtvævet. Vildlaks fra Canada, er en hel anden historie. De både smager godt og indeholder ikke den samme mængde tungmetaller. Til gengæld er den dyr, og næsten umulig at få fat i.

Skift mellem fede og magre fisk

I udsendelsen på DR2 undersøger en fransk journalist, hvordan det står til med de norske opdrættede laks og pangasius fisken fra Vietnam. Konklusionen er, at opdrættede fisk indeholder mange medicinrester, dioxiner og pesticider, der kommer fra udledning af pesticider til de floder, de lever i, fra den medicin de får og fra fiskefoderet, der blandt andet bliver lavet af fede fisk fra den meget forurenede Østersø.

Fødevarestyrelsen tester jævnligt mængden af dioxin og medicinrester i kødet, der indtil videre har ligget under grænseværdien, for hvad der er tilladt. Det samme gælder for pangasius fisken fra Asien. Her fandt man ingen medicinrester, hvilket måske kan forklares ved, at pangasius er en mager fisk og ikke når at blive stor, før den fanges og sælges.

På baggrund heraf anbefaler Fødevarestyrelsen, at man spiser 350 g. fisk om ugen vekslende mellem magre og fede fisk, da fisk har rigtig mange ernæringsmæssige fordele. Det råd gælder stadig også efter udsendelsen på DR2, og efter at norske læger og professorer frarådede gravide, børn og unge at spise opdrættede laks.

Som udsendelsen viste, produceres der fiskemel og fiskeolie i Danmark. Fiskeolien bliver renset for dioxin og andre miljøforureninger, hvilket ikke bliver nævnt i programmet. Olien, der indgår i foderet, har altså ikke et højt indhold af dioxin. I perioden 2011 og frem der er ikke fundet en eneste overskridelse af grænseværdierne for tungmetaller, dioxiner eller pesticider. Spiser du til gengæld over 350 g. fisk om ugen, så anbefaler Fødevarestyrelsen, at du holder dig til magre fisk, for at indgå en ophobning af tungmetaller i kroppen.

Spis økologisk eller vildtfangede fisk

Hvis du gerne vil undgå konventionelt opdrættede fisk, så kan du få økologiske opdrættede fisk. De økologiske opdrættede fisk får kun medicin max én gang i deres levetid, og der er krav til hvor meget ilt, der skal være i vandet, hvor de lever.

Du kan også købe fisk, der har fået det blå MSC-mærke, der står for bæredygtigt fiskeri. Kun fisk fra et MSC-certificeret fiskeri må bruge det blå MSC-mærke. Det er kun vildfangede fisk, der kan få et MSC mærke. Ikke opdrættede fisk.

Fordelen ved de vildtfangede fisk er, at de indeholder mere af den sunde omega 3 fedtsyre end de opdrættede fisk. Opdrættede fisk indeholder mere omega 6 fedtsyrer, som er en fedtsyre vi i forvejen får for meget af, her i Danmark.

Jeg vil dog ikke mene, at den forskudte balance mellem omega 3 og omega 6 fedtsyrer er grund nok til at vælge fisk fra. Fede fisk indeholder stadig sunde omega 3 fedtstoffer, og hvis man vil undgå at spise for meget omega 6, kan man med fordel skære ned på andre fødevaregrupper, som brød, kage, færdigdressinger eller mayonnaise.

Det er med fisk, som med alt andet mad. Jo mere oplyste forbrugerne er omkring produktionsmetoder mm. des mere kritisk kan man forholde sig til det, man køber. Fisk er blevet en kæmpe industri på relativt få år, og det er de færreste forbrugere, der egentlig har taget stilling til, hvilke fisk, de har lyst til at spise. Min bedste anbefaling går på at købe fisk hos fiskehandleren, hvor udbuddet af fisk er stort, og det er muligt at spørge nogle fagfolk om produktionsmetoder og ophavsland.

Facebook
Twitter