BREVKASSE Jeg er lækkersulten efter løbeturen

Kast et blik på dit øvrige spisemønster, er det præget af belønning og straf?, spørger ernæringseksperten.

Banan og vand efter løb ville fx være en bedre løsning. Prøv at finde belønningen for løbeturen inde i dig selv i stedet for slik og søde sager, råder Marie Steenberger. (Foto: Gary Burchell © Getty Images)

​"Hvad gør jeg når jeg har været ude at løbe. Så skal jeg have noget lækkert at spise. Og det opvejer desværre de kalorier, jeg får løbet. Jeg belønner mig med mad.

Hvordan kan jeg tænke på noget ikke spiseligt at belønne mig med?

Jeg skal tabe 13 kg, og jeg løber ca 3 km et par gange om ugen."

SVAR:

Efter en løbetur på 3 km har du brug for vand og ikke mad.

Det er kun på længere ture eller ved hårdere træning, at det kan være klogt at få optimeret kulhydratlagrene i kroppen og opbygget muskelmassen gennem mad.

Kalorie-indtaget skal ses over en hel dag

Medmindre at du generelt spiser for lidt i løbet af dagen inden din løbetur, så har du ikke behov for mad efter løbeturen.

Hvis du tænker i vægt, så er det sådan set ligegyldigt, om du får dine kalorier fordelt i løbet af dagen, eller om du får dem lige efter løb. Med det mener jeg, at din vægt afhænger af den mængde kalorier du får i løbet af en dag.

Ikke om du spiser mad med den mængde kalorier, som du lige har forbrændt på din løbetur. Det er en vigtig pointe.

Hvis du spiser fint og varieret i løbet af dagen, og du ikke er sulten efter dit løb, men bare føler, at du fortjener noget godt, fordi du har løbet, så tag først et ordentligt glas vand eller to og overvej, om det er et mønster, der gør sig gældende for din måde at leve på generelt.

Er mad belønning og straf?

Når du tænker på mad og vægt, straffer og belønner du så dig selv, alt efter om du spiser sundt eller usundt? Belønner du fx dig selv med ”noget godt”, en is eller en kage, når du har holdt dig på dydens smalle sti og spist efter forskrifterne? Eller straffer du dig selv med minus sukker politik, masser af løb eller ingen morgenmad, når du er gået amok i slikskålen?

Hvis du kan genkende dig selv, så ligner dit mønster et mønster, som rigtig mange piger kæmper med hver dag. Et mønster der er et udtryk for en ekstrem selvkontrol med det ene sigte, at leve op til et kropideal, kun de færreste er forundt.

Hver dag møder jeg i min praksis kvinder, der har levet med det mønster, lige siden de som unge piger hoppede på deres første slankekur.

En slankekur, der med årene er blevet til rigtig mange mislykkede slankeforsøg og, har efterladt dem i troen på, at de ikke ejer skyggen af viljestyrke og selvkontrol. Og lige her opstår tanken om belønning og straf som et forsøg på kontrol og viljestyrke.

Find belønningen inde i dig selv

Denne kost-konsekvenspolitik lyder i teorien logisk. Men i praksis er den ikke særlig sund eller bæredygtig. At leve sundt handler jo ikke om straf eller belønning. Det handler om at nyde AL slags mad i de rette mængder, så kroppen har det så godt som muligt.

Så når du spørger mig, hvordan du kan belønne dig selv på andre måder end med mad, så vil jeg foreslå, at du finder belønningen indefra ved at mærke efter i kroppen. Hvordan føles det at være i en krop, der lige har løbet, svedt og iltet blodet? Hvordan føles det, når endorfinerne raser i kroppen og overtages af en behagelig ro, hvor musklerne er trætte?

Prøv at være tilstede i kroppen og nyd den følelse du har, lige efter du har løbet. Lad tilfredsstillelsen være den allerbedste indikator for, at du gør noget godt for dig selv, din krop og din sundhed.

Held og lykke

Facebook
Twitter