BREVKASSE Kan jeg drikke grøntsagsjuice hver dag?

Du kan godt drikke hjemmelavet grøntsagsjuice, selv om du faster.

Du kan drikke to glas grøntsagsjuice om dagen, selv om du faster, siger ernæringseksperten. (© Colourbox.com)

Spørgsmål til brevkassen:Spørgsmålet drejer sig om "5:2-kuren". Kan man på fastedage drikke hjemmelavet grønsagsjuice, eller er der for mange kalorier i?

Svar fra Marie Steenberger

Du kan godt lave grøntsagsjuice på de dage, du faster. Grøntsagsjuice er en fantastisk måde at få mange grøntsager på, samtidig med at du får et ordentligt skud vitaminer.

Som tommelfingerregel vil du kunne drikke to store glas hjemmepresset grøntsagsjuice på en fastedag.

Udfordringen for dig er at beregne kalorieindtaget på din juice, så du ikke overskrider det anbefalede maksimale kalorieindtag. Da der er stor forskel på kalorieindholdet af de forskellige juicer, er der mig bekendt ingen standardberegninger, du kan læne dig op ad. Kalorieindholdet afhænger jo af, hvilke grøntsager og frugter du bruger.

Der er også forskel på, hvor effektivt din juicepresser udnytter frugten. Og sidst men ikke mindst er der stor forskel på, om du juicer eller blender. Når du blender, skal du lægge omkring 1/3 ekstra kalorier til samme opskrift.

Opskrifter på grøntsagsjuice

Her har du nogle eksempler på opskrifter, hvor jeg har beregnet kalorieindholdet.

Opskrifterne er snuppet fra bogen 'Safter' af Søren Ejlersen og Umahro Cadogan:

Gulerod og Spinat (juice)

250 g. grov spinat 300 g. gulerod 100 g. æble 1 limefrugt

= 188 kcal

Gulerod og mynte (juice)

400 g. gulerod 300 g. appelsin ½ chili 6 blade mynte

= 220 kcal

Broccoli og banan (blendet) 150 g. broccoli 50 g. hasselnødder 1 banan 1/2 vaniljestang ¼ l vand saft og skal fra 1 appelsin

Blend hasselnødder og vand til en nøddemælk. Kom kornene fra vaniljestangen i mælken sammen med resten af ingredienserne, og kør det til en flydende og ensartet drik. = 493 kcal

Du kan prøve kalorieberegner

Prøv denne juice-kalorieberegner. Den trækker automatisk pulpen (fibrene) fra i kalorieregnskabet.

Det siger sig selv, at beregningen kun kan blive et estimat, men den er en god hjælp at have ved hånden, hvis ikke du selv vil veje pulpen og trække den fra mængden af frugt, du presser.

Facebook
Twitter