Mad

Derfor er street food så populært

Vores interesse for street food stiger støt, og tendensen ser ud til at fortsætte i år.

Street food er defineret som mad, der bliver lavet på stedet i interimistiske mobile køkkener. (© COLOURBOX)

Fænomenet street food vinder større og større indpas i danskernes bevidsthed, og specielt i hovedstaden skyder stadig flere madmarkeder og food trucks op af brostenene.

I dag åbner for eksempel endnu et street food marked på Vesterbro i København, hvor man kan købe mad fra små, mobile gadekøkkener.

Den danske version af street food dækker over madmarkeder, hvor maden bliver lavet på stedet. Der er oftest tale om simpel mad, som man kan spise stående. For eksempel burgere, tacos eller fish and chips.

- Men street food markeder er også mødesteder, hvor det sociale liv og fællesskabet har stor betydning, forklarer madsociolog Jon Fuglsang fra Professionshøjskolen Metropol.

Stor interesse for gademad

Sidste år åbnede Copenhagen Street Food et større overdækket madmarked på Papirøen. I dag huser det over 33 forskellige street food-stader inklusiv fire barer og mere end 500 siddepladser.

Foreningen bag madmarkedet vurderer, at omkring en halv million mennesker har lagt vejen forbi siden åbningen i maj sidste år.

- Vi forventer, at endnu flere vil besøge os i år, og samtidig kan vi se, at interessen fra de erhvervsdrivende er steget markant. Det betyder, at vi har været nødt til at oprette en venteliste for potentielle stadeholdere, siger Maja Tini Jensen, som er PR-ansvarlig for Copenhagen Street Food.

Maden bringer os sammen

Ifølge madsociolog Jon Fuglsang er det ikke helt uden grund, at street food-konceptet har kastet så megen succes af sig:

- Det skaber et socialt liv og aktivitet i byrummet, som ikke har eksisteret før.

Men det sociale aspekt er langt fra hele forklaringen på succesen:

- Det er uden tvivl maden, der knytter folk sammen. Det er maden, der skaber den fælles sanselige oplevelse via duft og smag. Det er derfor, at street food er populært.

Facebook
Twitter