Din teenager spiser sundt, hvis du gør

Hvis man skal have teenagere til at spise spinat og agurker, skal forældrene også gøre det.

Hvis grøntsagerne og frugten står fremme, så spiser de unge mennesker af det. Hvis de selv skal finde frem, så er sandsynligheden mindre for, at det sker. (© COLOURBOX)

Det er en udbredt forestilling, at unge kun nødigt lytter til deres forældre, men faktisk lytter de ekstremt meget til deres forældre, i hvert fald når det kommer til maden, viser et nyt forskningsprojekt fra Aarhus Universitet.

- Forældre er nødt til at være rollemodeller og er nødt til hele tiden at minde deres børn om, hvorfor man skal spise sundt, siger Susanne Pedersen, der er forsker ved Aarhus BSS ved Aarhus Universitet til Center for Fødevarer og Jordbrug, DCA.

Hun har netop fået en ph.d. på et forskningsprojekt om at få unge til at indtage den tilstrækkelige mængde frugt og grønt.

Stil frugtskåle og agurker frem

Susanne Pedersens ph.d.-projekt, der omfatter undersøgelser af 1500 unge danskere og deres forældre, giver konkrete bud på, hvordan man kan river barrieren ned mellem hvad man bør gøre, og hvad man rent faktisk gør.

- Mit ph.d.-projekt er med til at pege på sådan noget som tilgængelighed i hjemmet. Hvis ikke man har frugtskåle stående, hvis man ikke gider skære sin gulerodsstav eller agurkestav, jamen så spiser børnene det ikke. De går ikke selv hen og gør de her ting. Igen er det forældrene, der skal være dem der viser vejen, siger hun.

Ifølge Sundhedsstyrelsen lider 11-12 procent af børnene i 0. klasse af overvægt. I 9. klasse er tallet over 17 procent.

Teknologi er vejen frem

Susanne Pedersen fandt på et tidligt tidspunkt ud af, at hvis man skal engagere børn og unge, er teknologi den korteste vej. Konkret handlede det om, at de 1500 unge deltagere hver dag skulle sms’e til hende om, hvor meget frugt og grønt de havde spist.

Så fik de feedback tilbage om, hvor meget de manglede for at nå deres mål for ugen.

- Man kan for eksempel sidde mandag aften og rapportere, jeg har spist tre enheder frugt og to enheder grønt i dag, og så vil man få en sms tilbage, der siger, for at nå dit mål skal du have spist så og så meget inden søndag. Det kan virke mere overskueligt, hvis det bliver skåret ned i nogle små bidder, så bliver det måske lidt nemmere, siger hun.