Du får nemt for meget sukker, når du drikker din frugt

Spørgsmål til Christian Bitz: Hvorfor skal jeg spise frugt frem for at drikke den?

(© Colourbox)

"Efter at have set Madmagasinet Bitz & Frisk omkring juice sidder jeg tilbage med et spørgsmål, som jeg synes du forsømte at forholde sig til.

Tilsyneladende er der så meget fructose i juice at man nærmest skal sky det som pesten, men:

Hvordan forholder det sig så med sukkeret i frisk frugt?

Og hvis sukkersammensætningen i et æble er den samme som i et glas æblejuice, hvad er så overhovedet argumentet for at spise frugten frem for at drikke den?"

Fructose kan skade leveren Tak for spørgsmålet, som jeg nu nok mener, at vi kommer omkring i pågældende program, bl.a. med interview med professor Anne Raben og ved kontorchef for Fødevarestyrelsen, Else Molander. Men hvis det ikke har været klart nok, så tager kommer forklaringen her: Forskning har vist, at fruktose i store mængder kan have skadelige virkninger på bl.a. leveren og øge risikoen for type-2 diabetes.

Grunden til at man har særlig fokus på juice, er, at man i juice ikke har kostfibre og den slags cellestruktur med. Fibre og hele den struktur, som hele frugter har, giver simpelthen en langt bedre mæthedsfornemmelse end juice.

Og derfor vil det næsten også være fysisk umuligt at spise store mængder fruktose i forhold til, når man drikker juice, hvor man kan snildt kan indtage most af f.eks. 5-6 æbler - men prøv at spis samme mængde!

Derfor havde programmet også særlig fokus på juice.

Begræns det flydende sukker I programmet forklarede vi også forskelle og ligheder mellem almindeligt hvidt sukker og den sukker, der findes i frugt. Det var bestemt ikke meningen, at fruktose, der er en del af hvidt sukker, skal skyes som pesten, men det giver god mening at begrænse indtaget af sukker fra flydende drikke - inkl. juice. En del af den forskning, der er lavet omkring fruktose kommer fra USA, hvor problemet er langt større end i Europa.

I USA har de nemlig i mange år brugt noget, der hedder "high-fructose-syrup" (HFS), der stammer fra majs, som dyrkes i stor stil derovre. HFS bruges i vid udstrækning i amerikanske produktet i stedet for almindeligt sukker, hvilket betyder at producenter har kunne skrive på deres produkter at de var "uden tilsat sukker".

Vær ikke bekymret

Men de seneste års forskning har vist at HFS sandsynligvis er endnu mere skadeligt end hvidt sukker. Til sidst vil jeg sige, at hvis bare du begrænser indtaget af juice og andre søde drikke, så er det svært at få for store mængder fruktose i Danmark, så du skal ikke være så bekymret.

Og spis trygt to-tre stykker frugt om dagen - og så de resterende, op til seks, bør være grøntsager.

Facebook
Twitter