Ekspert punkterer myten om sund kokosolie

Salget af kokosolie er mangedoblet i Danmark i de seneste tre år. Nogle mener, det skyldes vores fokus på sundhed, men der er absolut intet sundt at sige om kokosolie, fortæller en ekspert.

Salget af kokosolie er firedoblet i Coops butikker de seneste tre år, og også Dansk Supermarked og Urtekram oplever et stigende salg. (© Mara Zemgaliete - Fotolia)

Vi steger i det, bager med det og smører det på kroppen. Kokosolie er blevet en ny superingrediens, og salget af kokosolie er inden for de seneste tre år steget markant, oplyser Coop, som blandt andet står bag de landsdækkende kæder Fakta, SuperBrugsen, Kvickly og Irma.

Mere nysgerrige

- Siden 2013 er salget af kokosolie i Coops butikker firedoblet. Og udviklingen ser ud til at fortsætte, fortæller analysechef i Coop, Lars Aarup, der hovedsagelig mener, at stigningen skyldes, at danskerne er blevet mere nysgerrige på mad.

Dansk Supermarked bekræfter tendensen, og hos Urtekram, der er leverandør af en af de mest populære kokosolier, oplever man også et øget salg.

Jeg kan bekræfte at salget af kokosolie er steget markant siden 2012. Vi formoder, at det skyldes sundhedsperspektivet, som danskerne i høj grad har fået øjnene op for gennem de seneste par år.

lene iversen, urtekram

- Jeg kan bekræfte at salget af kokosolie er steget markant siden 2012. Vi formoder, at det skyldes sundhedsperspektivet, som danskerne i høj grad har fået øjnene op for gennem de seneste par år. Og så skyldes det nogle af de større sundhedstrends, vi ser, såsom low carb, glutenfri, clean eating, free from etc., hvor kokosolie og kokosprodukter generelt passer ned i dem alle, siger Lene Iversen, der er innovation & quality manager hos Urtekram.

Intet sundt i kokosolie

Men Preben Vestergaard Hansen, der er adjunkt og underviser på institut for ernæring og jordemoderkundskab på professionshøjskolen Metropol, afliver alle de myter, der er opstået om, at kokosolie skulle være sundt:

- Aviser, radio og tv har været med til at udbrede myterne om, at kokosolie er sundt. Men olien har med omkring 87 pct. et ekstremt højt indhold af mættet fedt, og det er faktisk et af de produkter, som indeholder allermest mættet fedt. Hvis vi spiser for meget mættet fedt, øger det risikoen for at udvikle livsstilssygdomme som hjerte-kar-sygdomme. Der er absolut heller ingen næringsstoffer i det, så der er ikke noget sundt at sige om kokosolie, siger han.

Spis det i begrænsede mængder

Et af de officielle kostråd lyder netop, at vi skal spise mindre mættet fedt, så derfor kan jeg kun opfordre til, at man spiser kokosolie i begrænsede mængder.

preben vestergaard hansen, adjunkt, professionshøjskolen metropol

- Et af de officielle kostråd lyder netop, at vi skal spise mindre mættet fedt, så derfor kan jeg kun opfordre til, at man spiser kokosolie i begrænsede mængder.

Klaus G. Grunert er professor på Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus Universitet og leder af Mapp Centeret, hvor han arbejder med forbrugeradfærd og fødevarer. Han forklarer, at kokosoliens succes ikke alene skyldes dens sunde ry.

Det øgede salg kan i høj grad forklares ved, at kokosolien rammer vores ønske om at købe autentiske produkter:

Rent og uforfalsket produkt

- I Danmark er der lige nu en stærk trend om, at vi ønsker de rene, de lokale og de uforfalskede produkter, og her rammer kokosolien plet, forklarer han.

- Godt nok kommer kokosolien langvejs fra, men det er et rent og autentisk produkt med en lav forarbejdningsgrad. Og samtidig har producenterne været gode til at fortælle historien om, at det er et oprindeligt produkt, og at mennesker - der hvor palmerne gror - altid har brugt til det til alle mulige formål. Den historie, har danskerne taget til sig, og så går de ikke så meget op i at tjekke, om det passer, at det rent faktisk er sundt, siger Klaus G. Grunert.

Lene Iversen fra Urtekram kan dog også fortælle, at det øgede salg af kokosolie også kan skyldes, at det netop har en anden populær funktion:

- Kokosolie er blevet kendt og anerkendt som et rent og naturligt krops- og hårplejende produkt, og vi ser interesse fra helt unge piger over til det voksne publikum, som har positive holdninger til produktet og bruger det til personlig pleje, siger hun.