Eksperter: Gå efter frisk juice med grøntsager

Der er stor forskel på, hvor sund forskellige typer juice er. Forarbejdet juice mister vigtige næringsstoffer.

Mango med spinat og ingefær-juice - gå efter juice med frugtkød og fibre i. (Foto: vanillaechoes © Getty Images)

Ingefærshots, gulerodssmoothies med rødbede - og så den gammeldags appelsinjuice på halvandenliterkarton eller i madpakkevenlig format med påklistret sugerør.

Vi er vilde med frugtsaft, og det kan ses på det bugnende udvalg på hylderne i dagligvarebutikkerne. I supermarkedskæden Coop er salget af juice steget med 54 procent alene i år.

Men selvom stort set alle typer juice har et energiindhold på niveau med sodavand, er der stor forskel på, hvor meget næring og mæthed, man får for kalorierne.

Derfor kan du her læse ernæringsekspert Martin Kreutzer og Camilla Udsen fra Forbrugerrådet Tænks råd for, hvad du skal gå efter, når du bliver ramt af tørst efter juice.

  • Gå efter juice, hvor så meget af den friske råvare som muligt kommer med. Der er flere kostfibre bevaret i smoothies, hvor frugt og grønt er blendet.

  • Vælg juicer med et højt indhold af grøntsager. Grøntsagerne indeholder mindre sukker og flere fibre end for eksempel æbler og appelsiner.

  • Vælg den friske juice, hvis du kan. Vigtige næringsstoffer kan gå tabt, når juicen bliver udsat for varme, sollys og ilt. Generelt er juice, der er blevet forarbejdet mindst muligt, den sundeste.

  • Husk, at hele stykker frugt og grønt stadig er den bedste mulighed. Drik derfor først og fremmest juice, fordi du kan lide smagen – du skal stadig spise din broccoli.

Se mere på DR1 i aften kl. 21.55, når Madmagasinet dykker ned i supermarkedets mange forskellige former for juice, som ikke alt sammen er lige sundt.

https://www.facebook.com/DRNyheder/posts/1061090947274762

Facebook
Twitter