Ernæringseksperten efter en kødløs måned: Her er mine tips

Det er en udfordring at lægge sin kost om, men det lader sig gøre, hvis man nytænker sin husholdning.

(© Gettyimages)

Marie Steenberger, der blandt andet svarer på spørgsmål om kost her på Lev Nu, har igennem årene svaret på mange spørgsmål vedrørende vegetarisk og vegansk livsstil, og af den grund besluttede hun for nylig, at nu måtte hun prøve det selv:

- Jeg havde det efterhånden også sådan, at jeg egentlig ikke havde følelsen af at nyde kød i hverdagen.

- Når man er en travl børnefamilie, så spiser man meget hakket kød – i kødsovs, frikadeller osv. – fordi det er nemt og skal gå lidt hurtigt. Jeg nyder stadig at spise en god ribeye-bøf fredag aften, men jeg savnede at spise flere grøntsager i det daglige, forklarer hun.

Så familien besluttede sig for at leve kødløst i en måned. Den begyndte med, at hun bestilte ’Vegetarkassen’ fra Årstiderne, så familien tre dage om ugen får varer til tre komplette vegetarretter leveret, som de selv skal tilberede.

- Det har været grøntsagslasagne, hvor pladerne er erstattet af fx aubergine eller savoykål, det har været fyldte portobellosvampe med quinoafyld osv., det er alle inspirerende retter, der er udviklet af en kok. Vores børn har ikke været så vilde med det, men de skal smage på det.

Nemt at blive lidt usund

Nu er familien halvvejs i projekt-måneden og har gjort sig nogle erfaringer.

- I begyndelsen var jeg sulten hele tiden, men sådan har jeg det ikke længere. Jeg føler større velbehag, min fordøjelse virker bedre, og jeg kan mærke det på min hud.

- Jeg har også erfaret, at man let kan komme til at leve usundt, hvis man ikke gør en indsats. Man kan nemt sige, nå men jeg snupper bare en kage, hvis man er lidt småsulten, fordi den er der i hvert fald ikke kød i.

Et nyt basislager

Udfordringen har været at få ændret sit basislager, så familien kan smøre madpakker i en fart. Og det har krævet udfordringer til mellemmåltiderne.

- Det kræver et andet basislager, som i dag består af humus, bønner, linser, tofu- og nøddepostej, tomater, æg, kartofler osv, så man kan variere pålægget. Og til mellemmåltiderne er det noget med at have tørret frugt, nødder og frugt. Man skal beregne mere tid til at omlægge sine indkøb og finde på nye ideer – og et godt råd er at skrive indkøbsliste før indkøb.

Marie Steenberger har følgende ernæringsråd, hvis du vil omlægge din kost til at blive vegansk. Altså hvis du vil undgå alle animalske produkter.

-En vegansk kost er normalt rig på kostfiber og C-vitamin. Til gengæld er der andre vitaminer og mineraler, som man bør være opmærksom på at få gennem kosten.

- Det kan være en god idé at tage et supplement af omega-3-fedtsyrer, D-vitaminer og B-12 i form af tilskud.

Vitaminer og mineraler

Her har du en oversigt over de vitaminer og mineraler, som du skal være opmærksom på at få nok af, og hvor du finder det i kosten:

  • Jern: Broccoli, rosiner, tofu, hvede, bønner.

  • Calcium: Sojabønner, mørkegrønne bladgrøntsager som spinat, grønkål, pak choi, broccoli, sesam, figner, havregryn, spinat, mandler, beriget sojamælk.

  • Zink: Bønner, nødder, sojaprodukter.

  • D-vitamin: Beriget sojamælk, beriget rismælk, kornprodukter.

  • B-12: Beriget sojamælk eller berigede morgenmadsprodukter.

  • Essentielle aminosyrer: Nødder, tofu, sojamælk, kornprodukter, linser, bønner

  • Omega-3 fedtsyrer: Hørfrø, valnødder

Herunder kan du se et klip fra DR1 programmet 'Spis og Spar', hvor kokken Jesper Wollmer forklarer hvilke basisvarer, der er gode at have i sit køkken, hvis man vil leve vegetarisk eller vegansk.

FacebookTwitter