Forbrugere: Emballagen på maden snyder os

De flotte og farvestrålende emballager på fødevarer lover ofte mere end de kan holde

Kig i dit køleskab. Mange fødevarer er pakket ind i farvestrålende emballage med idylliske billeder og en indbydende tekst, der skal få produktet til at skille sig ud fra mængden. Men ofte oplever forbrugere, at emballagen på fødevarerne lover mere, end indholdet kan holde.

Mere end hver fjerde forbruger (27 %) føler sig jævnligt snydt af emballagen, når de har købt en fødevare og åbnet pakken. Det viser en ny undersøgelse fra Varefakta, der kontrollerer oplysningerne på en lang række dagligvarer. Ifølge undersøgelsen er det især tekst og billeder på varen, der får forbrugerne til at føle sig snydt.

"Vi oplever et stort behov for at få tjekket oplysningerne på emballagen. Producenterne elsker at skrive gode historier på pakken, men informationerne skal selvfølgelig være 100 procent korrekte. Og det er de desværre ikke altid," fortæller Louise Vesterby, fødevarekonsulent hos Varefakta.

Hos Forbrugerrådet kender man alt til producenter, der har været lidt for kreative i deres markedsføring. Rådet holder særligt øje med, om markedsføringen af en fødevare bliver decideret vildledende.

"Mange fødevareproducenter spiller på, at indholdet er autentisk, lokalt eller gammeldags - for det vil forbrugerne gerne have. Men sådan er virkeligheden langt fra altid. Producenten må ikke vildlede forbrugerne. Men når det kommer til illustrationer, billeder og produktnavne, oplever vi en stor gråzone," siger Camilla Udsen, seniorrådgiver hos Forbrugerrådet Tænk.

Det er i sidste ende Fødevarestyrelsen, der vurderer om emballagen på en fødevare er vildledende eller ej. Her laver man løbende stikprøvekontroller på emballagen. Og der er problemer. Sidste år viste en kontrol, at mere end hver 10. virksomhed ikke overholdt mærkningsreglerne på emballagen.

"Hvis vi vurderer, at emballagen vildleder i tekst og billeder, så beder vi virksomheden rette emballagen. Sker det ikke, kan vi udstede påbud og udskrive bøder til virksomheden, indtil fejlen er rettet," siger Nina Læssø Jakobsen, fuldmægtig i Fødevarestyrelsen.

Som forbruger skal du huske at læse det med småt og ikke være for naiv, når du handler ind, lyder det fra DR's ernæringsekspert, Christian Bitz:

"Det er ikke altid, at vores mad kommer derfra, hvor vi tror, den kommer fra. Markedsføring, tekst og billeder kan være med til at gøre historien bag et produkt lidt for god. Hvis du er i tvivl, så husk at læse det med småt på varen og brug din sunde fornuft."

Se hvordan fødevarebranchen bruger markedsføring, tekst og billeder for at ende i din indkøbskurv i Madmagasinet Bitz & Frisk i aften kl. 21:55 på DR1.

Facebook
Twitter