Forskere: Gør junkfood sundere med tang

Tang kan måske spille en afgørende rolle i bekæmpelsen af fedmeepidemi og hjerte-kar lidelser.

Fynske forskere peger på, at man ved at tilsætte tang til fx hotdogs, kan gøre den slags junkfood lidt sundere. (© Gettyimages)

Fedme-epidemien spreder sig over hele verden, og de nyeste tal viser, at også vi danskere vokser og vokser.

Ifølge forskere fra Syddansk Universitet er dag 14,1 procent af danskerne i dag svært

overvægtige
mod 5,6 procent i 1987.

Svær overvægt kan medføre mange komplikationer og kan fx føre til

hjerte-kar-sygdomme
.

En effektiv måde at

forebygge
hjerte-kar-sygdomme
på er selvfølgelig at undgå at blive svært
overvægtig
og at spise sundt, men det er netop udfordringen for rigtig mange.

Men problemet kan også angribes fra andre vinkler, mener professor Ole G. Mouritsen, professor i biofysik ved Syddansk Universitet og forfatter til en række bøger om tang som fødevare.

Sund og med umami

Ole G. Mouritsen er også

medforfatter
til en ny artikel i tidsskriftet Phycologia, der opsummerer kendt viden om 35 forskellige tangarters helbredsmæssige
effekter
.

- Visse stoffer i tang kan være af betydning for at

begrænse
hjerte-karsygdomme, forklarer Ole G. Mouritsen.

Mange tangarter har nemlig en række forskellige sundhedsfremmende egenskaber. De indeholder bl.a. gavnlige proteiner, antioxidanter, mineraler, sporstoffer, kostfibre og flerumættede fedtsyrer. Tang har overvægt af kaliumsalte, som i modsætning til de natriumsalte, der typisk optræder i forarbejdede

fødevarer
, ikke fører til forhøjet blodtryk.

Ifølge forskerne har tang også umami – den femte grundsmag, som kan give en fyldig mæthedsfornemmelse, så man får mindre trang til at spise salt, sukker og fedt.

- Det er vanskeligt at angive hvor meget tang, et menneske bør indtage for at få gavn af de gode egenskaber. 5-10 gram tørret tang om dagen vil være et bud, siger Ole G. Mouritsen.

Tørret tang i maden

Forskerne peger på, at tang kan tilsættes

fastfood
og dermed gøre denne type mad sundere. Fx kan tang tørres og erstatte en del af melet, når der produceres tørret pasta, brød, pizza, snack-barer, osv.

Det er også muligt at tilsætte tang til kødprodukter og ad den vej give

forbrugeren
et øget indtag af kostfibre og antioxidanter - eller måske er formålet at bidrage til at sænke kolesterolniveauet.

- Desværre har tang fået et lidt dårligt ry, fordi Fødevareinstituttet på et tidspunkt skrev en del om, at det kunne være giftigt - men der er ikke noget af det danske tang, der er giftigt, og der er så småt ved at dukke nye

tiltag
op på område herhjemme, hvor man dyrker og udvikler produkter med tang, forklarer professoren.

Han anbefaler, at man bruger det tørrede tang i husholdningen, den kan købes på nettet - men også købes i fx helsekostforretninger.

Sådan får du det gode fra tang:

  • Man kan tilsætte op til fem procent tørret tang til en dej, uden at den mister hæveevnen.

  • Tørret tang kan opbevares i måneder og for nogle arters vedkommende år uden tab af smag og næringsværdi.

  • Tørret tang kan tilsættes maden i form af pulver, granulat eller som mindre og større stykker til bagværk, æggeretter som omelet, kartoffelmos, dressinger, eller det kan drysset oven på grøntsags- eller fiskeretter.

  • Pulvere og fine granulater kan bruges som salterstatning.

  • Hijiki er en tangart, der indeholder arsen, som er kræftfremkaldende, og derfor fraråder Fødevarestyrelsen, at man spiser denne type tang. På trods af advarslen kan der købes tørret hijiki i asiatiske forretninger og på nettet.

  • Nogle tangarter kan indeholde store mængder jod.

  • Spis aldrig tang, der er skyllet op på stranden.

Kilde: Ole G. Mouritsen