GRAFIK Hvordan bruger du bedst kokosolie og andet fedtstof

Kokosolie indeholder store mængder mættet fedt, og derfor skal vi spise meget begrænsede mængder af det, mener en ekspert. Se her grafik over indholdet i kokosolie og andre fedtstoffer.

”Sund og slank med kokosolie”, ”Et sundere alternativ til smør”” og ”Gode grunde til at vælge kokosolie”. Der er de senere år kommet mange historier om sundhedsværdien ved kokosolie, og salget af kokosolie er i Coops butikker de seneste tre år blevet firedoblet.

Men hvad er kokosolie egentlig, og hvor sundt er det sammenlignet med andre olier?

Det kan kokosolie blandt andet bruges til:
  • Stegning og bagning
  • Barbering i stedet for barberskum
  • Hårmaske
  • Hudpleje i stedet for creme
  • Makeup fjerner
  • Som massageolie

Næsten rent fedt

- Kokosolie er et fedtstof, som er udvundet af kødet i kokosnødder, og det er et produkt, som næsten består af rent mættet fedt, fortæller Preben Vestergaard Hansen der er adjunkt og underviser på institut for ernæring og jordemoderkundskab på professionshøjskolen Metropol. Han kender til mange myter om, at kokosolie skulle være sundt:

- De sunde myter er muligvis opstået, fordi fedtstoffet kommer fra noget, der hænger på et træ. Og fordi nogle mennesker i de lande, kokospalmerne vokser i, bruger det til mange ting og altid har gjort det, tror man, det er sundt. Men det er det bestemt ikke, siger han.

Hvad skal du stege i?
  • Brug olier med et højt indhold af enkeltumættede fedtsyrer, som eks. olivenolie, rapsolie eller en flydende stegemargarine.
  • Olier med mange flerumættede fedtsyrer, f.eks. solsikkeolie, kan ved længere tids kraftig opvarmning danne transfedtsyrer og udvikle harske komponenter, som vi bør forsøge at undgå i kosten.
  • En god regel er generelt at opvarme olien langsomt når du skal lave mad.
  • Mættede fedtstoffer er generelt meget varmestabile og tager ikke skade af høj opvarmning.
  • Vil du stege i smør, kan det ved for høj varme branke og brænde på. Bruger man derimod klaret smør, kommer man uden om det problem.
  • Steg evt. i en blanding af smør og olie, som gør at smørret ikke så nemt begynder at ose.

Begrænsede mængder

Kokosolie har et meget højt indhold af mættet fedt – i grafikken er det i tallene fra DTU angivet, at indholdet af mættet fedt er på 91,9 pct. - og samtidig har det et højt indhold af en særlig type fedt, som man kalder korte fedtsyrekæder. Det er to ting, som man ud fra et sundhedsaspekt kun bør spise begrænsede mængder af, ellers kan det være sundhedsskadeligt oplyser Preben Vestergaard Hansen.

- Derfor er kokosolie faktisk øverst på listen over fedtstoffer, som man kun skal indtage i begrænsede mængder. Og der er heller ingen næringsstoffer i det, fortæller han.

Parfumeret smag

- Hvis man leder efter et sundt fedtstof, vil olivenolie og rapsolie langt være at foretrække. Men man kan bruge kokosolie til at stege i, når man laver retter, hvor det giver mening, at retterne kan få en lille parfumeret afsmag. Så min anbefaling er at bruge det i det asiatiske køkken, hvor smagen passer ind, siger Preben Vestergaard Hansen.