Grill det grønne

Pas på pølserne: Steg fisk og grill grønt i stedet, anbefaler kost- og ernæringsekspert Christian Bitz

(© Colourbox)

Vi elsker at smække pølser og koteletter på sommergrillen. Det smager godt - men det gør os ikke særlig godt. For selv de pølser, der sælges med prædikatet "højt kødindhold", dvs. 70-80 procent kød, indeholder alt for meget fedt, da 'kød' ikke defineres som rent kød.

Så fed som baconDet betyder, at 100 gram grillpølse indeholder samme mængde fedt som 100 gram bacon. Derfor opfordrer ernæringsekspert Christian Bitz til at holde igen med de fede pølser, når vi griller sommermaden.

Men grillen kan også sagtens bruges til sund sommermad, for eksempel hvis vi spiser mere fisk og så dropper eller i hvert fald skærer ned på det traditionelle tilbehør som brød, ris og pasta.

Spis salaten først

- Spis en kød- eller fiskeret og så 1-2 salater ved siden af. Spis evt. lidt mindre, og rund så måltidet af med en ordentlig omgang jordbær eller hindbær med mælk. Det mætter godt og indeholder kun få kalorier, lyder rådet fra Christian Bitz. Han anbefaler endvidere, at du laver en helt enkel salat, som I spiser ca. 20 minutter inden, bøfferne eller fisken er færdiggrillet.

- Så har I nemlig sat gang i appetitreguleringen, og vil på den måde spise mindre ved selve måltidet.

Grill det grønneSom tilbehør anbefaler Bitz en god, mættende salat af grillede grøntsager - for eksempel asparges, spæde gulerødder og fennikel.

- Når du lyngriller grøntsager vendt i lidt olie, bevares flere vitaminer, end hvis grøntsagerne koges, siger Bitz.

De grillede grøntsager kan vendes med lidt god olie og eddike - og så lige lidt parmesan på toppen.

Pas på sort madDet er ikke kun fedtet, der kan gøre grillmaden usund. Christian Bitz advarer også imod den brankede mad fra grillen.

- Når grillmaden bliver sort, dannes der kræftfremkaldende stoffer. Det er sundere at tilberede ved lavere temperaturer og på indirekte varme, siger han.

Sund og saftig - En bøf eller steg kan f.eks. brunes af, og så ellers tilberedes færdig ved lavere varme. Det giver oftest også et saftigere stykke kød, siger Christian Bitz. Og så er det en god idé at marinere kød og fjerkræ, der skal på grillen. En marinade af olie og urter kan nemlig reducere dannelsen af skadelige stegemutagener, siger ernæringseksperten.

Makrel "en papilotte" med fennikel og forårsløg

Christian Bitz har udgivet flere bøger om sund kost. Her får du hans opskrift på en nem fiskeret, der kan forberedes, inden grillgæsterne kommer:

Ingredienser (4 personer)

  • 4 stk. makrelfileter a 130g - alle andre fisk kan også bruges

  • 1 fennikel

  • 100 gram forårsløg

  • spsk. grov sennep

  • 1 lime eller citron

  • 1 dl hvidvin

  • Lidt purløg eller estragon

  • 4 store stykker bagepapir på ca. 30 gange 30 cm.

  • Groft salt og peber fra kværn

Fremgangsmåde

Snit fennikel og forårsløg super tyndt med en skarp kniv eller mandolinjern.

Læg de 4 skiver bagepapir ud på køkkenbordet. Fordel peberfrugt, forårsløg og jordskokker på midten af bagepapiret.

Læg en makrelfilet på hver og krydr med salt og peber. Riv citron eller limeskal over og pres lidt saft over. Kom ½ spsk grov sennep på toppen og slut med et stænk hvidvin.

Fold bagepapiret om ingredienserne og luk meget grundigt: Det skal være helt tæt, så saften bliver i pakken under tilberedningen.

Kom pakkerne i et ildfast fad og bag ved indirekte varme i grill i ca. 12-15 min. ved 180 grader. Kan selvfølgelig også laves i ovnen.

En "papilotte"-tilberedning, dvs. i "pakker", kan bruges til stort set alle typer fisk og grøntsager. Og alle de sunde sager og saft bevares ved denne skånsomme tilberedning.

Facebook
Twitter