GUIDE Sådan vælger du madvarer med mindre salt

Dobbelt så meget er ikke nødvendigvis dobbelt så godt. I hvert fald ikke hvad angår danskernes saltindtag. For store mængder salt er nemlig forbundet med forhøjet blodtryk og hjertekarsygdomme.

Op mod 70 procent af det salt, vi spiser, kommer fra forarbejdede fødevarer. (© COLOURBOX)

Rullepølse, brød og ost er nogle af de fødevarer, der ligger lige lovligt til den salte side. Og derfor også nogle af de fødevarer, du måske bør holde lidt igen med fremover.

For ifølge Fødevarestyrelsen får danskerne dobbelt så meget salt som anbefalet, og for store mængder af de hvide krystaller er forbundet med forhøjet blodtryk og hjertekarsygdomme.

Herunder kan du læse, hvordan du kan begrænse dit saltindtag.

Sæt dine indkøb i system

  • Det nytter at være opmærksom på det salt, der er i de madvarer, du køber i supermarkederne. Op mod 70 procent af det salt, vi spiser, kommer nemlig fra forarbejdede madvarer. De største kilder til salt i danskernes kost er brød og kødpålæg, men for eksempel ost, færdigretter og fastfood bidrager også med en del.

  • Gå efter nøglehulsmærkede produkter, når du køber ind. Nøglehulsmærket kan være en hjælp til et sundere valg indenfor en fødevarekategori.

  • Vælg for eksempel en madvare hver uge, som du prøver at undersøge saltindholdet på. Start eventuelt med at orientere dig om saltindholdet i de pålægs-, oste- og brødprodukter, du plejer at købe. Vælg det varemærke eller den varetype, der har det laveste indhold af natrium/salt.

Det, skal du kigge efter på varedeklarationen

  • Den salte smag stammer fra smagen af natriumklorid, også kendt som almindelig bordsalt.

  • På mange varer står saltindhold angivet i natrium. Et indhold på 1 gram natrium svarer til 2,5 gram salt.

Kilde: Fødevarestyrelsen