Juice kan belaste dit blodsukker

Sundhedsstyrelsen anbefaler maksimalt et glas juice om dagen.

Hold dig under 100 ml juice om dagen, for at undgå de mange kalorier, råder ernæringsekspert. (Foto: Jack Andersen © Getty Images)

Hvis du har svært ved at få spist seks stykker frugt og grønt om dagen, kan du ifølge de officielle anbefalinger erstatte et stykke med et glas juice.

Ifølge ernæringsekspert Martin Kreutzer bør et stykke frugt dog kun erstattes med 100 ml juice, for ikke at få flere kalorier i juicen, end hvis du spiste frugten.

For hvis du tæller kalorier, indeholder frugtjuice nemlig den samme mængde energi som andre sukkersøde drikkevarer.

- Det er en belastning af blodsukkeret og det kan fremprovokere fedme. Det sker selvfølgelig ikke efter ét glas juice, men hvis man gør det til en del af det daglige ritual, svarer det til at drikke et glas sodavand, siger han.

Fiberrigt frugtkød fjernet

Når du tager en slurk juice, er den nemlig ofte blevet renset for frugtkød. Derfor giver juice ikke samme mæthedsfornemmelse, som man får af at spise de hele frugter og grøntsager.

Når det kommer til grøntsagsjuice og friskpresset juice, er der dog mere at hente.

Der er flere kostfibre, antioxidanter og vitaminer og mineraler bevaret, fordi det ikke er blevet behandlet lige så hårdt. Samtidig er indholdet af naturligt sukker lavere, og der er dermed færre kalorier i.

Hvis man har svært ved at få nok grøntsager, kan de typer juice altså være et supplement.

- Men det er ikke et alternativ til frugt og grønt, fastslår Martin Kreutzer.

Se mere på DR1 i aften kl. 21.55, når Madmagasinet dykker ned i supermarkedets mange forskellige former for juice, som ikke alt sammen er lige sundt.

Rettelse: Det fremgik tidligere af denne artikel, at Sundhedsstyrelsen har ændret sine anbefalinger til, hvor meget juice man bør drikke. Dette er dog ikke tilfældet. Martin Kreutzer anbefaler selv 100 ml.