Kærestesorg: Spis sundt, når du er trist

Selvom man måske ikke har nogen appetit, når man er ked af det, så giver det alligevel god mening at spise noget – og gerne varieret.

Kriser gør det sjældent nemmere at få noget ned, men det er vigtigt, at du forsøger at få noget sundt at stå imod med. (© Getty Images)

Trøstespisning eller slet ingen appetit. Det er ikke ualmindeligt, at personlige kriser, der rammer psyken, også rammer maven.

Men det kan ende med at give bagslag, hvis man ikke spiser, eller hvis man trøstespiser, siger Marie Steenberger, som er ernæringsekspert på Lev Nu:

- Man kan ikke spise sig ud af en nedtrykt tilstand, men hvis man sørger for, at kroppen fungerer, kan den måske bedre understøtte psyken, så man kan komme ovenpå igen.

Sukker gør os glade, men…

Nogle af os kan måske genkende tendensen til at spise chokolade og andet slik, når vi har ondt af os selv.

- På den ene side så stimulerer den sukkerholdige mad produktionen af endorfiner, der er hjernens lykkestof, siger Marie Steenberger.

- Men på den anden side gavner for store mængder sukker og fedt bestemt ikke kroppen eller vores immunforsvar.

Derfor mener ernæringseksperten, at det er væsentligt at skelne mellem, hvad hjernen har brug for, og hvad kroppen har brug for.

Spis fjerkræ og bønner

Ifølge Marie Steenberger viser undersøgelser, at nogle fødevarer både kan tilfredsstille hjernen og kroppen.

Det drejer sig eksempelvis om fjerkræ, bønner, ris og fisk. For netop disse fødevarer indeholder aminosyren tryptofan.

- Tryptofan indgår i dannelsen af serotonin, der påvirker vores humør og energiniveau, forklarer Marie Steenberger.

- Desuden er det godt med B-vitamin og C-vitamin, som styrker dit immunforsvar.

B-vitamin findes for eksempel i mælkeprodukter, fuldkornsprodukter og nødder. Røde og gule peberfrugter samt kartofler, æbler og citrusfrugter er derimod spækket C-vitamin.

Undgå lavt blodsukker

Selvom nogle risikerer at miste appetitten i mørke perioder, så anbefaler Marie Steenberger, at man alligevel forsøger at spise.

Årsagen er, at man kan ende med lavt blodsukker, når man ikke giver maven noget at arbejde med, og det kan ende med at påvirke humøret i negativt, siger hun.

- Prøv at spise morgenmad og gerne nogle små måltider. Også selvom det bare er et æg eller et stykke rugbrød.

Facebook
Twitter