Kan man spise for meget rugbrød?

Rugbrød bør indgå i en sund og varieret kost. Men vælg med omhu, for noget er sundere end andet.

(© Colourbox)

"Vi havde en diskussion ved middagsbordet forleden om rugbrød. Jeg mener, at man i virkeligheden bare skal spise løs af rugbrød, så meget man kan.

Min mand mener, at man skal passe på med at spise for meget rugbrød, især hvis det indeholder kerner, fordi kernerne indeholder meget fedtstof, og man dermed faktisk tager på af rugbrød. Hvem har ret?"

Sådan skriver en bruger til Lev Nu - og ernæringsekspert på Lev Nu, Christian Bitz giver svaret:

Rugbrød kan være kalorietungt

I har i princippet ret begge to. Der er ikke nogen fødevarer man bare kan spise, hvad man vil af. Hverken broccoli, æbler eller rugbrød.

Men rugbrød er en sund basis fødevare, der bestemt bør indgå i en sund og varieret kost. Spiser man for mange kalorier - også hvis de kommer for rugbrød, så tager man på. Så der er god grund til at holde lidt igen.

Rugbrød kan være relativt kalorietungt, netop hvis der er mange kerner og frø i. Forskerne er lidt uenige om, hvor mange kalorier kroppen rent faktisk optager fra hele korn, kerner og frø.

Men jeg vil anbefale at gå efter det rugbrød med højest indhold af rug. Der nemlig rug, der er det sundeste i rugbrød.

Rug er rigt på kostfibre

Rug er utrolig rig på næringsstoffer, og har et højt niveau af livsvigtige mineraler som jern, kalcium, magnesium, kalium og zink. Derudover er rug en god kilde til vitamin E og en række forskellige typer B-vitamin, der bl.a. har betydning for hjernefunktionen.

Rug er særligt rig på kostfibre, der mætter godt og længe. En nyere undersøgelse, har dokumenteret at rug mætter langt bedre end hvedeprodukter, hvilket betød at forsøgspersonerne som indtog ruggrød til morgenmad, spiste 16% mindre mad i løbet af dagen.

Det er også fibrene, der giver et mere stabilt blodsukker, som kan være med til at forebygge diabetes. Men forskere Lunds Tekniske Højskole i Sverige, mener at rug har en særlig gunstig virkning på blodsukkerbalancen og insulinfølsomheden, hvilket de netop har påvist. Årsagen er endnu ikke helt klarlagt.

Beskytter mod kræft

Rug menes også at have en beskyttende effekt når det kommer til flere kræftformer bl.a. brystkræft.

I det yderste lag af kornet finder man såkaldte lignaner. Det er stoffer, som i menneskets tarmkanal udvikles til fytoøstrogener, der synes at have en kræfthæmmende effekt. Dyreforsøg har også vist en effekt ved prostata- og tyktarmskræft.

Der er altså nok af sunde fordele ved at vælge spise mere rug(brød). Men også smagsmæssigt er der noget at hente. Når det kommer til smørrebrød, så er det bitre rugbrød bare perfekt modspil til meget af det traditionelle pålæg, der ofte er fedt og salt.

  • Gå efter fuldkornslogoet

  • Vælg et rugbrød med højt indhold af rug, det kan være rugmel og rugkerner (jo tidligere det står på ingredienslisten, desto højere indhold)

  • Brug rugbrød til andet en smørrebrød - f.eks. steg på en pande med lidt olie til rugbrødscroutoner, der giver smag, knas og mæthed i en salat.

Facebook
Twitter