KOMMENTAR: Derfor skal vi have hjælp til at leve sundere

Kostekspert Marie Steenberger, der svarer på kostspørgsmål på Lev Nu, mener, det er en god idé, at fødevareministeren blander sig i danskernes sundhed.

(© Colourbox)

Fødevareminister Dan Jørgensen siger, at danskerne skal væk fra tv’et og tilbage til middagsbordet, når maden serveres. Ministerens madrevolution får nogle til at koge over af raseri, mens andre ikke kan få armene ned af ren begejstring.

Ministeren kritiseres for at fratage folk retten til at være usund. Ernæringsekspert Marie Steenberger er ikke enig i kritikken – og her kan du læse hvorfor:

I mit arbejde som ernæringsekspert møder jeg hver dag overvægtige kvinder og mænd med forhøjet kolesteroltal, en truende diabetes og en livsstil, som forhøjer risikoen for at dø for tidligt.

Disse folk har det altså ikke særlig godt. De ønsker hjælp til at få det bedre.

Har de selv valgt?

Spørgsmålet er, om de selv har selv valgt et liv, hvor en for tyk mave gør, at de ikke kan binde deres egne snørebånd, eller deres oversize størrelse tvinger dem til at skulle betale for to flysæder?

Til en hvis grad vil jeg svare ja på spørgsmålet. Et langt stykke hen ad vejen vælger vi selv vores egen sundhed, men jeg tror egentlig ikke, at det er et bevidst valg at dø af en livsstilssygdom.

Jeg tror til gengæld på, at vi tager en række ubevidste valg i hverdagen, der fører til at vi bliver tykke og usunde.

Vi tager mange valg

Vi tager cirka 200 valg om dagen, og mange af dem handler om, hvad vi putter i munden. Hvis ikke vi hver dag vælger, at den mad, vi spiser, skal nære os, så bliver vi langsomt tykkere og mere usunde som årene går.

At træffe sunde valg kræver mindst tre ting:

  • At vi ved nok om sundhed og ernæring til at træffe det rigtige valg.

  • At vi kan finde ud af at lave sund mad, der smager godt.

  • At sund mad er tilgængeligt i butikkerne, på arbejdspladsen og i idrætsforeningen.

Alle parter skal være med

Når Dan Jørgensen ønsker et sundere Danmark, bliver han nødt til at fremme et samarbejde mellem blandt andet detailhandlen og forbrugerne. Men hvis ingen af parterne er med i revolutionen, kommer han ingen vegne.

Tværtimod fortsætter vi alle sammen ud ad den sti, hvor livsstilssygdomme bliver den største trussel mod menneskeden.

Vi kan ikke blive ved med at lukke øjnene for det faktum, at både danske børn og voksne lider, når det gælder vores sundhed.

En ægte revolution opstår som bekendt nedefra, og derfor er det på tide, at vi tager skeen i egen hånd og sammen kæmper for en sund fremtid.

Tag skærebrættet frem

Det kræver, at vi lader stridsøksen ligge på skærebrættet og samarbejder, hvor vi kan.

Det kræver, at vi er åbne over for andres viden på området og nye perspektiver på den vante måde at leve vores liv på. Jeg har sat mig for at videregive mine idéer til, hvordan vi alle kan starte vores egen madrevolution derhjemme.

Her har du fem råd:

  • Forsøg at være åben over for ny viden og nye anderledes perspektiver på sundhed og madlavning. Du kan vælge at forny din viden og tilegne dig nye vaner, eller du kan vælge at fortsætte med dine gamle usunde vaner. Valget er dybest set dit.

  • Køb som udgangspunkt økologisk af det frugt eller grønt, du spiser meget af. Så undgår du at få for mange pesticidrester og tungmetaller. Økologisk mad indeholder også op til 70 procent flere næringsstoffer end ikke-økologisk mad viser en ganske ny metaundersøgelse fra Newcastle University.

  • Prioritér, hvad husholdningsbudgettet skal gå til, så du skaber råd til det sunde valg. Skær ned på hverdagsslik, chips, færdigretter og sodavand. Lad det usunde mad fylde mindre i hverdagen og det sunde valg fylde mere.

  • Lav selv mad fra bunden. Når du laver mad fra bunden og bruger friske råvarer, har du selv kontrollen over, hvad du spiser, og så undgår du for mange unødige tilsætningsstoffer.

  • Tænk grøntsager som den primære ingrediens i aftensmåltidet. Prøv at eksperimentere med at tænke kødet som den sekundære ingrediens. Når du bygger et måltid op omkring grøntsagerne, sikrer du automatisk, at du spiser mere sundt.

Facebook
Twitter