Koppens farve er slet ikke ligegyldig

Det nye store hit inden for mad hedder neuro-gastronomi - og handler om, hvordan hjernen kan manipuleres.

En væske i en rød kop smager sødere end hvis den samme væske var i en blå kop, fortæller kok og madkonsulent Rasmus Bredahl. (Foto: Photographer: George Dolgikh © COLOURBOX)

Mode er ikke bare noget, der findes inden for tøjverdenen. Den skifter faktisk også på det gastronomiske område.

Og hvad er så tendenserne inden for mad i det år, vi lige er gået ind i? Det har Rasmus Bredahl, kok og madkonsulent et bud på.

Han mener, at neuro-gastronomi bliver det nye sort. Altså gastronomi, der manipulerer med vores hjerne.

Mad og service, der manipulerer med hjernen

I årevis har vi talt om det, der hedder molekylær gastronomi, hvor man videnskabeligt undersøger, hvordan bestemte fødevarer reagerer på forskellige tilberedningsmetoder - og bruger den viden i madlavningen.

Det har været et stort hit på flere af verdens bedste restauranter.

- Neuro-gastronomi er overbygningen på molekylær gastronomi. Det er en manipulation af hjernen, og hvordan man reagerer på blandt andet farve, form og konsistens, siger Rasmus Bredahl til P1Morgen.

Og noget kunne tyde på, at Rasmus Bredahl har ret. I hvert fald har man på Aarhus Universitet også satset på neuro-gastronomien og netop ansat en engelsk professor på Institut for Fødevarer, Charles Spence.

​Han forsker i den nyeste viden inden for, hvordan mennesker med sine sanser opfatter den virkelige verden; alt fra udviklingen af fødevarer til indpakning og præsentation af mad på restauranter.

Drikker du af en rød eller en blå kop?

Rasmus Bredahl har et par eksempler på, hvad det vil sige, at gastronomien manipulerer med hjernen:

- Fx smager en væske sødere i et rødt papkrus end i et blåt papkrus. Den røde farve spiller ind på vores måde at sanse på.

- Og hvis man får en dessert på en rund hvid tallerken, så vil hjernen opfatte den ti procent sødere, end hvis den kom på en firkantet sort.

- Og en fast hård råvare vil man opfatte som sundere og mere kaloriefattig end en blød.

Halvfærdig kvalitetsmad vinder også frem

Ud over neuro-gastronomi så peger Rasmus Bredahl også på en anden tendens, nemlig halvfærdig mad:

- Convenience food er på vej. Specielt det, jeg vil kalde high end convenient food.

- Danskerne har været lidt skeptiske omkring convenience, fordi det simpelthen har været for dårlig kvalitet. Vi vil gerne have det lette, men vi vil ikke gå kompromis med kvaliteten. Men med Cofoco, Meyer og Løgismose har vi fået convenience food af høj kvalitet, og det tror jeg, vil vinde indpas.