Sådan kan du nyde din julemad - uden at tage på!

Ernæringsrådgiver Marie Steenberger har udviklet en guide, der kan lære dig at spise efter, hvor meget julemad, din krop har brug for.

December - og al dens mad - lurer forude. (© ColourBox)

Nedtællingen til decembers mange fester og fristelser lurer lige om hjørnet: Fede sild, fiskefilet, flæstesteg, marcinbrød og romtoppe - og alt det andet gode, du gerne vil sætte tænderne i. Og helst uden at det sætter sig permanent på hofter og sideben?

Men kan man det?

Det har Marie Steenberger, der er ernæingsrådgiver og blandt andet besvarer spørgsmål her på Lev Nu, et bud på. Hun har nemlig udviklet en guide til alle dem, der gerne vil synde lidt - men ikke orker den dårlige samvittighed eller flere kilo på vægten. Marie Steenberger kalder sin guide for: 4 trin til at nyde julemaden uden at tage på!

- Dengang jeg ejede en vægt, røg min vægt op og ned, og jeg levede i nogle perioder restriktivt med mange madregler. I andre perioder gav jeg helt slip – men led så til gengæld af dårlig samvittighed. Konstant med det ene øje på vægten og det andet øje i spejlet. Det var ikke en rar måde at leve på. Særligt ikke fordi jeg faktisk elsker mad, forklarer Marie Steenberger.

Derfor lærte hun sig selv en helt anden måde at spise på: Intuitiv spisning.

Så i dag glæder hun sig til december - og al julemaden - for i dag kan hun nyde den vel vidende, at hun kun spiser lige præcis dét, som hendes krop har brug for.

Find hele guiden her, eller brug dette lille udpluk fra rådene i de fire trin.

  • 1. Værdisæt din sult: Prøv at øve dig i at mærke din sult. Hvad er det, den vil fortælle dig?Kroppen sender dig hele tiden signaler, som du kan lære dig selv at kende. Øv dig i at mærke sult, du skal kunne mærke din sult for også at kunne opleve, at du er tilpas mæt.

  • 2. Respekter din mæthed: Kroppen er sådan indrettet, at sultsignalerne er stærkere end mæthedssignalerne. Det giver god mening set i et evolutionært perspektiv. Men i dag skal vi ikke ud og jage, og mange føler, at dét, at stoppe mens legen er god og repektere sin mæthed, er noget af det sværeste. Men når du mestrer dette har du nøglen til at spise alt slags mad uden at tage på. Øv dig ved at indkredse alle de situationer, hvor du er udfordret.

  • 3. Tillad dig al slags mad: Dette princip handler nemlig ikke om, at du skal slippe alle tøjler og spise rå mængder af alt det usunde. Men det handler om, at du dropper tanken om god/ond julemad, forbudt/tilladt julemad, rigtig/ forkert julemad, eller hvad du nu kalder den mad, du ikke må spise, men spiser alligevel. Det lyder måske lidt bagvendt, men har det omvendte tankesæt nogensinde hjulpet dig? De fleste vil svare nej. Så altså, al mad er god mad - men du skal øve dig i at spise efter hvad din krop fortæller dig.

  • 4. Håndter din følelsmæssige sult:Der kan være mange følelser på spil - især i december - som påvirker din måde at spise på. Jul kan betyde overspisning, fordi du hygger - eller hvis julen føles tung. Når du spiser på følelser, er du langt fra at spise intuitivt. Talrige studier viser, at du spiser mere fedt og mere sukker, når der er følelser på spil. Du spiser ikke på kroppens signaler om sult og mæthed, men spiser på en masse andre følelsesmæssige impulser – gode som dårlige. Derfor er et af rådene her, at du skal lære at identificere de følelser, du spiser på - og at imødekomme de her følelser på en anden måde, end ved at proppe mad i munden.