Selv få kostfibre kan forebygge hjertesygdom

Syv gram kostfibre om dagen kan skære en tiendedel af din risiko for hjertekarsygdom. Det kan du fx få af to skiver rugbrød.

(© Colourbox)

Syv gram kostfibre om dagen kan skære en tiendedel af din risiko for at få hjertekarsygdom, viser ny forskning ifølge Hjerteforeningen.

I en stor analyse konkluderer engelske forskere, at for hver 7 gram kostfibre du spiser dagligt, mindsker du din risiko for hjertekarsygdom med 8 procent og for åreforsnævring og blodpropper i hjertet med hele 16 procent.

Over en kam giver 7 gram kostfibre fra alle kilder, dvs. både frugt, grønt og fuldkorn, 9 procent lavere risiko for hjertekarsygdom.

Sådan får du de ekstra kostfibre

Syv gram kostfibre kan du klare med to skiver rugbrød til frokost. Vil du have 7 gram mere, kan du spise to små portioner havregryn til morgenmad. Med enten tre æbler, tre appelsiner eller to deciliter grønkål kan du snuppe dig endnu 7 gram gavnlige kostfibre.

Hjerteforeningens ansvarlige for forebyggelse, Ida Enghave, anbefaler, at du spiser 75 gram fuldkorn om dagen for at dække dit behov for kostfibre.

- Den ny forskning viser, at ganske lidt fuldkorn er meget bedre end ingenting, og at langt de fleste af os kan vinde endnu mere ved at spise lidt mere fuldkorn, frugt eller grønt. Spiser du 75 gram fuldkorn, som fx en portion havregryn og en skive rugbrød om dagen, er du allerede godt på vej til et hjertesundt liv, siger Ida Enghave.

Forskningen kan til gengæld ikke sige noget om effekterne af fibre i form af kosttilskud.

- Du får også mange andre gode ting fra de fødevarer, der indeholder kostfibre som vitaminer, mineraler og næringsstoffer. Så sats på at få dine kostfibre fra maden, så er du på den sikre side, siger Ida Enghave.

Facebook
Twitter