Søde sager du godt må spise

De fleste drømmer om, at nogen opfinder en trylleformular, så man kvit og kaloriefrit kan mæske sig i søde sager. Indtil da må vi nøjes - læs hvordan.

(© Colourbox)

Uuhm. Et stort dejligt stykke chokolade - og helt uden at det sætter sig på sidebenene! Vågn op Tornerose - du er på kur!

Hvorfor skal det hele tiden være så surt? Hvorfor må man aldrig nogensinde sætte tænderne i bare lidt kage eller chokolade uden at det koster på den store kalorie-kugleramme? DR Sundhed er træt af de løftede pegefingre og har i god tro henvendt sig til to specialister på området - nemlig kandidat i human ernæring Preben Vestergaard Hansen og ditto studerende Louise Lundgren Berg fra Professionhøjskolen Metropol - for at høre, om det da ikke skulle være muligt at snige blot lidt af det gode ned en gang imellem, uden at det koster. Men allerførst lidt baggrund om, hvorfor kager og slik fylder så meget på din kalorie-budgetkonto. Her kommer eksperternes forklaring: -Slik, kager og andre søde sager indeholder meget energi. Det høje energiindhold skyldes dels den store mængde sukker, der findes i disse typer af nydelsesmidler, og dels den mængde fedt, der samtidig findes i mange af varerne. Fedt er yderst energitæt, og i kombination med et højt sukkerindhold, vil det medføre, at selv små mængder indeholder rigtig meget energi.

Tomme kalorier

Problemet med kager og søde sager er ikke kun, at det indeholder meget energi, men også, at energien defineres som "tomme kalorier". Tomme kalorier er betegnelsen for nydelsesmidler, som kun bidrager med energi og ikke nogle næringsstoffer. Et enkelt gram fedt indeholder for eksempel ni kalorier og ét gram sukker indeholder fire kalorier. Særligt hvad angår sukker indtager børn ofte for meget. Fødevarestyrelsen anbefaler derfor, at maksimum 10 procent af det daglige energiindtag bør stamme fra tilsat sukker. Det svarer til ca. 50 gram - eller den mængde, man for eksempel finder i en ½ l. cola. Kombinationen af sukker og fedt giver et produkt, der er yderst energitæt og som har meget begrænset indhold af næringsstoffer. Så når man spiser slik, kager og søde sager indtager man hurtigt mere energi end man har behov for, fordi selv små portioner indeholder meget energi. De tomme kalorier tager pladen fra sunde fødevarer, og madens indhold af næringsstoffer sænkes betydeligt.

Vælg luftige kager

Når det kommer til slik, kager og andre søde sager er mådehold derfor altid tilrådeligt. Men når man alligevel står og skal beslutte sig for, hvilken kage der skal ende på tallerkenen, kan man med fordel gøre følgende:

-Vælg de kager, der indeholder frugt, grøntsager og nødder. Disse har ofte en luftig og let struktur, og indeholder derfor ikke lige så meget energi som de tunge og kompakte kager.

-Vælg de kager, eller det slik, der indeholder mørk kvalitetschokolade. Den mørke chokolade indeholder nogle stoffer, der har en stimulerende effekt på belønningscenteret i hjernen, og man vil ikke have samme tendens til at overspise.

Og nyd så slik, kager og andre søde sager med god samvittighed. Selvfølgelig er der plads til at forkæle dig selv og sine børn. Spis lidt, men af en god kvalitet og så nyd det frem for at småspise hele tiden og have dårlig samvittighed.

Facebook
Twitter