Spis dig til en gladere overgangsalder

Tag overgangsalderen med i køkkenet. Ny bog med opskrifter på overgangs-mad.

(© Colourbox)

Alle dage er vi kvinder blevet tudet ørerne fulde om, at overgangsgalder er nogen F… har skabt: Så er det slut med alt det sjove, til gengæld skal vi trækkes med hedeture og tørre slimhinder. Ny bog gør op med tabuet og lover os, at man kan spise sig fra sig til en - på alle måder - mere saftig menopause.

Hedeturen går til køkkenet - 96 opskrifter, der kan befri dig fra overgangsalder, hedder den ganske nye kogebog skrevet af tre kvinder, der ved hvad de taler om:

-Overgangsalder er stadig meget tabubelagt, også blandt kvinder. Langt de fleste har en opfattelse af, at når man er nået dertil, så er man virkelig gammel og usexet. Og det er jo ret foruroligende at tænke på, at stadig flere kvinder kommer tidligere i overgangsalder på grund af de mange hormonforstyrrende stoffer, vi omgiver os med. Alligevel er overgangsalder ikke noget, kvinder har lyst til at tale højt om. De har ofte travlt med at fortælle, at neeej, dertil er de skam ikke nået endnu, forklarer Birdie Bjerregaard, der har været fakta-og livsstilsredaktør i DR i mange år - og som er en af de tre kvindelige forfattere til den nye hede kogebog.

Birdie Bjerregaard har også en fortid som zoneterapeut, og hun har arbejdet som kok på den hæderkronede vegetariske - og desværre hedengangne - restaurant Cranks Grønne Buffet:

-Men det er klart fra min fortid hos Cranks, at jeg blev bevidst om, at man kan påvirke sin krop på både den gode og den mindre gode måde ved det, du spiser. Derfor var det også naturligt for mig at finde ud af, om man kunne spise sig fra overgangsalderen - i stedet for at gå til lægen og få svaret: Du skal have hormoner!

Oprørt hav

Hedeturen går til køkkenet og er blevet til i et samarbejde mellem hende, læge Søs Wollsen og ernæringsterapeut og livsstilscoach Louise Bruun, og udgangspunktet er, at overgangsgalderen ikke behøver at være et oprørt hav af hedeture, humørsvingning og hovedpine. Man kan, ved at spise de rigtige råvarer, eksempelvis tilføre sin krop planteøstrogener - de hormoner, der jo så fælt abdicerer, når kvinder når overgangsalderen.

Bogen er inddelt i afsnit, hvor du får svar på en lang række kontante informationer om overgangsalder: Danske kvinder er i snit 51 år, når de går i overgangsalder, rygning kan forrykke tidspunktet for din menopause, så den begynder tidligere, overgangsalderen skydes i gang af svingninger og bortfald af de kvindelig kønshormoner, det sker så småt 5-10 år før din sidste menstruation - på det tidspunkt vil du opleve dine første hedeture, perioder med uregelmæssig menstruation, hovedpine, ømme og stive led, svingende humør, væskeophobning, fordøjelsesbesvær og ikke sjældent vægtstigning.

Tak for kaffe - hvor fedt er det at glæde sig til at komme i overgangsalder?

Kål og perlebyg

Hedeturen går i køkkenet kan måske være din udvej, og bogen gennemgår viden og fakta om hvordan kosten kan påvirke det nye stadie i kvindelivet: Planteøstrogener er naturligt forekommende stoffer, som findes i mange fødevarer og har en hormonlignenede effelt, proteiner har afgørende effekt på helbredet og er dine cellers vigtigste byggemateriale, hvis du vil undgå at deponere fedt i overgangsalderen, så skal du have fokus på hvilke kulhydrater, du spiser - de simple, eksempelvis sukker, slik, chips, tørret frugt, mel, boghvede, rasp, bulgur…og mange flere, kan du med held erstatte ved at spise de langsomme kulhydrater som for eksempel blomkål, broccoli, kål, røde, brune og sorte ris, quinoa, perlebyg, korn, nødder, bælgfrugter og mange flere.

Skaldyr og eksotiske frugter

Alt sammen kan du finde information om i bogen, og til sidst får du så serveret 96 opskrifter med bud på hvilke retter du skal spise, alt efter dit behov.

-Lider du af mange hedeture, så skal du for eksempel spise: Bælgfrugter, bønner, fede fisk, fuldkorn og kerner m. fl

-Lider du af humørsvingninger, så skal du spise mere af eksotiske frugter, skaldyr, groft brød, kakao og mørk chokolade, rodfrugter, eksempelvis rødbeder og søde kartofler.

-Tager du på i vægt, så skal du spise mere af alle slags kål, ananas, frugt og grønt i kraftige farver, proteiner, stærke krydderier som eksempelvis chili, cayenne, karry, ingefær og hvidløg.

Facebook
Twitter