Spis masser af alt det gode

I U-Turn på DR 1 knokler otte deltagere med livsstilssygdomme for at komme i form. I aften handler det bla. om det brændstof, de skal bruge for at ændre kurs: Den vigtige mad.

(© Colourbox)

De otte deltagere i U-Turn har alle symptomer på - eller har allerede udviklet - livsstilssygdomme. I programmet deltager de i et eksperiment under ledelse af Chris MacDonald, som går ud på om motion og sund kost kan gøre dem raske.

Og netop i aften fokuserer Chris MacDonald på en væsentlig del af dét, han kalder for interventionen - nemlig et kig på deltagernes kost, for som han siger i programmet:

-Motion og træning kan reducere risikoen for livsstilssygdomme - men mad er den rene medicin.

Af den grund er det vigtigt, at man booster sin form med bla. plantebaseret kost, forklarer sundhedscoachen.

Mad til musklerne

Det er betsemt ikke noget, som huer deltagerne, der til en begyndelse rynker på næsen ad de smoothies, de skal lære at kreere til sig selv. Og netop dét med at spise meget grønt kan være svært for mange:

-For mange deltagere vil en ren plantebaseret kost nok virke for fjernt fra dem og svær at acceptere på længere sigt. Men heldigvis er også en række animalske produkter rigtig sunde og gode når man skal tabe sig, forklarer sundhedsprofessor Arne Astrup, Københavns Universitet, og han fortsætter:

-Især mange af de magre og proteinrige fødevarer mætter godt og bidrager til opbyggelse af musklerne, når der samtidig trænes: Skalddyr, fisk, magre kød- og pålægsprodukter, æg, skyr og hytteret, mager ost, og vildt.

Sundhed og tomater

Følger du med i U-Turn og tænker, hvad kan jeg gøre derhjemme, hvis jeg ønsker at lave mit eget U-Turn? Og hvor meget viden har forskerne i dag vedrørende kost og helbred i dag:

-Vi bombarderes med enkeltstudier, som identificerer mulige sundhedsgavnlige og sygdomsforbyggende fødevarer og næringsstoffer. Konklusionerne er ofte baseret på laboratoriestudier, som f.eks. har fundet, at nogle stoffer i tomater i reagensglasset kan hæmme kræftceller, og måske virker det også på kræft hos en musetype, forklarer Arne Astrup.

- Og når et befolkningsstudie så også finder en sammenhæng mellem højt indtag af tomater og nedsat risiko for en kræftform, ja så begynder vi at tro på det. Men selvom tomater er sunde, så giver det ikke synderlig mening for den enkelte forbruger, fordi vi ved intet om, hvor mange tomater man bør spise, om det er ved hvert måltid, rå eller kogte, som ketchup etc.

Mad og mentale færdigheder

Bla. af den grund mener Arne Astrup, at man ikke skal lade sit liv styre af skiftende udmedlinger om enkelte fødevaregrupper. Men der er mange andre ting, man kan gøre, hvis man ønsker at leve sundt:

- Sundheden opnår man ved at spise en varieret kost, helst så meget hjemmelavet mad som muligt, gerne økologisk, med frugt, grønt, bær, fuldkorn, skalddyr, fisk, og magert kød og mejeriprodukter, fjerkræ og kød, - og så undgå sukkerrige drikkevarer, fiber- og fuldkornsfattige kulhydrater som hvidt brød og ris og for store mængder fedt.

- Og så gælder det om at motionere, hvilket er vigtigt for at næringsstofferne omsættes i kroppen f.eks. bevare muskler og mentale færdigheder.

Facebook
Twitter