Sushi er ikke så sundt, som vi tror

Gå efter sushi med meget fisk og suppler med grønt tilbehør som fx tangsalat og sojabønner.

Det er den store mængde ris i sushi, der trække næringsindholdet ned. (Foto: Alexander Spatari © Getty Images)

Sushi bliver markedsført som en sund form for takeaway, men du skal se dig for.

Hanne Skov er

diætist
hos Hjerteforeningen, og hun mener ikke, at man skal lade sig narre af fisk, grøntsager og tang. I meget sushi er det nemlig store mængder ris, der gør dig mæt.

- Hvide sushiris indeholder ikke nogen vitaminer, mineraler og fibre. Samtidig indeholder risene hurtige kulhydrater, som giver en hurtig blodsukkerstigning, siger Hanne Skov.

Forholdet mellem ris, fisk og grøntsager er

afgørende
for, hvor sund sushi er.

Ris fylder mest

Madmagasinet har bedt Hanne Skov se på forholdet mellem de enkelte ingredienser i en bakke sushi. Bakken indeholder 242 g ris, 40 g fisk og 10 gram tang og grøntsager.

Fisken har et højt indhold af vitaminer og proteiner. Desuden er der fedtsyrer, der blandt andet er gavnlige for hjertekarsundheden.

- Tangen kan også være rigtig sund, fordi den indeholder kalium, kalcium, jod og jern, fortæller Hanne Skov og fortsætter:

- Men når vi ser på hele billedet, så er det, der fylder klart mest, de hvide ris, konkluderer hun.

Fødevarestyrelsen
anbefaler 350 g fisk om ugen, så hun er ikke imponeret over de 40 gram laks, tun og reje, der er i måltidet.

- For at nå fiskeanbefalingen for en uge, skal du helst have fisk til aftensmad to gange om ugen og så lidt fiskepålæg også. Så du skal helst op på i hvert fald 125 gram i sådan en portion her, siger Hanne Skov.

10 gram tang og grøntsager er også langt fra de daglige anbefalinger. Ifølge Hanne Skov er næringsværdien i sushi samlet set for lav.

Bedre end pizza

Når sushien alligevel har fået et sundt ry, kan det være, fordi det bliver sammenlignet med klassiske takeaway-retter som pizza, burger og pommes frites. Og her er sushien trods alt at foretrække.

- Man kan jo tage nogle få gode stykker med masser af fisk og få noget grønt til. Tag for eksempel noget tangsalat og nogle sojabønner til, så du får lidt mere grønt ind i måltidet. Så kan det godt være et rigtig godt alternativ til anden

fastfood
, siger Hanne Skov.

Se mere i aften kl. 21:55 på DR1, når Madmagasinet kigger nærmere på sushiindustrien.

Facebook
Twitter