Tyve gode råd mod graviditetskvalme

(© Colourbox)

Det kan være svært at komme igennem en periode med graviditetskvalme. Men prøv at tænke positivt om kvalmen, hvis du kan, råder ernæringsekspert i Lev Nu's ekspertpanel, Marie Steenberger. Den er nemlig højst sandsynligt tegn på, at alt forløber, som det skal.

Kvalmen er oftest et udtryk for, at du har et højt indhold af hCG-hormonet i din krop, og det er det hormon, der er med til at give dig en god stor moderkage med masser af næring til dit barn.

Hvis du lider af graviditetskvalme, så har Marie Steenberger, der netop har udgivet bogen "Ser jeg tyk ud i den her mave?", disse gode råd:

  • Find ud af, på hvilke tidspunkter af dagen, din kvalme er størst. Spis sundt og mange små måltider på de tidspunkter, hvor kvalmen er mindst. Store måltider kan give kvalme

  • Sørg for at din fordøjelse fungerer: Drik rigeligt med vand, spis fiberrigt og suppler evt med mælkesyrebakterier på tabletform, som du kan få på apoteket. Dine graviditetshormoner kan godt give fordøjelsesbesvær, hvilket kan forværre kvalmen.

  • Undgå at blive meget sulten. Sult og et lavt blodsukker kan forstærke kvalmen.

  • Spis lidt, før du står op. Det vil tage den værste morgenkvalme.

  • Spis langsomt og tyg maden grundigt. Det hjælper både på kvalmen og på fordøjelsen,

  • Sørg for at slappe af, skrue tempoet ned og sov, hvis du kan. Det kan tage toppen af kvalmen.

  • Se kvalmen som en megafon, der forstærker lyden af dine bekymringer. Find ud af, hvilke bekymringer, der forstærker din kvalme og tag hånd om dem.

  • Fortæl dig selv, at det er en god ting at have kvalme. Det er udtryk for, at barnet boltrer sig i en stor, sund moderkage.

  • Hvis lugten af mad giver dig kvalme, så lav mad der ikke lugter. Undgå at stege maden, kog den eller bag den i stedet. Riv grøntsagerne og rør dem i tomatsovsen eller spis rå grøntsager og friske frugter, nødder og groft brød.

  • Hvis det er smagen af mad, der giver dig kvalme, så prøv at friske maden lidt op. Dryp citron på maden, spis agurk, sprøde salater og grøntsager. Mynte kan også friske maden op og formindske kvalmen. Du kan putte mynte i salat, iskoldt vand, på frisk frugt eller i en yoghurtdressing.

  • Børst tænder lige inden et måltid. Pebermyntesmagen i tandpastaen kan hjælpe på kvalmen.

  • Spis et syrligt bolsje, en pebermyntepastil eller drik pebermynte-te.

  • Drik danskvand. Kulsyren kan virke kvalmestillende. Tilsæt evt frisk frugt, citron eller mynte.

  • Spis ingefær. Ikke som kosttilskud, men fra den friske rod. Brug ingefær i mad eller skær skiver af ingefær og lad det trække i en kop te. Lad det trække i mindst fem minutter, så det aktive stof i ingefær, rhizomet, der hjælper på kvalme, frigives. Undersøgelser tyder på, at ingefær mindsker graviditetskvalme i første trimester.

  • Dårligt indeklima kan give kvalme. Sørg for at tænde emhætten og luft ud, særligt inden aftensmaden.

  • Kolde måltider tåles nogle gange bedre end varme.

  • Bananer, mandler, havregryn, ristet brød, tvebakker, kiks og knækbrød kan dulme kvalmen.

  • Brug akupressurbånd mod kvalme. Båndet aktiverer kroppens eget forsvar mod kvalme gennem et svagt tryk på særlige kvalmestillende akupressurpunkter under håndleddene. Kan købes på apoteket, hos Matas og i helsekostbutikker.

  • Spis B6-vitamin. Undersøgelser tyder på, at høje doser B6-vitamin kan være effektivt mod kraftig kvalme og opkastninger. Høje doser ordineres af lægen, men B6 får du i maden via magert kød, grøntsager, mælk og fuldkornsprodukter.

  • Prøv akupunktur.

Facebook
Twitter