Vi er vilde med eksotisk takeaway

Takeaway skal tilsyneladende helst være eksotisk. Vi tyer i stigende grad til thaimad, sushi og indisk.

Åh nej, vi kommer sent hjem fredag aften, og vi orker ikke at købe ind eller lave mad selv. Vi henter bare noget takeaway. Men hvad er det så for en type takeaway, vi vælger?

Ja, særligt tre eksotiske køkkener er i vækst, viser tal for Danmarks største onlineformidler af takeaway-mad, JUST EAT.

Firmaet har sammenlignet alle ordrer i 2012 med 2013, og her skiller tre asiatiske køkkener sig ud med store vækstrater.

Antallet af bestillinger på thaimad er steget med 25 procent, mens det japanske køkken, der typisk er sushi, er steget med 20 procent. Også det indiske køkken er i fremgang, her er antallet af bestillinger steget med 7,5 procent.

Før var det hele italiensk

- For 10 år siden var det hele italiensk, men i dag er det meget mere mangfoldigt. Udvalget er blevet større, og interessen for mad fra andre kulturer og for mere eksotisk mad er helt klart i vækst, siger Kristian Brønsbjerg, salgsdirektør hos JUST EAT.

Og tendensen med at gå bort fra pizzaer som foretrukken takeaway kan madsociolog Jon Fuglsang fra Professionshøjskolen Metropol godt nikke genkendende til:

- Vi oplever et boom i kvalitets-takeaway, hvor forholdsvis købestærke grupper - i stigende grad vælger og tillægger takeaway en betydning og en status, som det ikke havde tidligere. Det kræver dog, at maden er lavet af gode råvarer og har en tilstrækkelig kulinarisk kvalitet.

- Det nye er, at vi ser flere og flere, som eksperimenterer med det østasiatiske køkken, både kinesisk og vietnamesisk. Og så lader der til, at det mexicanske køkken endelig er på vej til Danmark.

Facebook
Twitter