Vi ved stadig for lidt om, at fuldkorn er godt for vores helbred

Ny undersøgelse viser, at vi forbrugere ikke er klar over, at fx rugbrød og havregryn beskytter os mod tarmkræft.

Grove brød er gode for vores sundhed. (© ColourBox)

Det var kedeligt nyt for mange, da verdenssundhedsorganisationen WHO's kræftafdeling IARC, International Agency for Research on Cancer, for nyligt fastslog, at pølser, bacon og andet forarbejdet kød øger risikoen for tarmkræft.

Den gode nyhed er imidlertid, at mens man måske skal skifte sit pålæg ud, så skal man stadig spise sit fuldkornsbrød. Hvis man spiser rugbrød eller andet fuldkornsbrød, forebygger man nemlig tarmkræft. Det er det dog kun halvdelen af danskerne, der ved, viser en undersøgelse, som Fuldkornspartnerskabet står bag.

- Det er ikke altid forbrugerne følger sundhedsbudskaberne, når de vælger, hvad de vil spise, men det forudsætter også, at de ved det.

-Det kan måske virke som om, der hele tiden kommer nye råd, men mere fuldkorn og mindre kød er allerede en væsentlig del af de officielle kostråd, siger Gitte Laub Hansen, projektchef i Kræftens Bekæmpelse.

Ifølge undersøgelsen ville hver femte dansker spise mere fuldkorn, hvis de fik mere viden om, hvad det betyder for deres sundhed.

To skiver rugbrød om dagen

Forskning viser, at risikoen for tyk- og endetarmskræft mindskes med ca. 20 procent, hvis man spiser 75 gram fuldkorn om dagen. Det svarer nogenlunde til en portion havregryn og to skiver rugbrød, og er den mængde, som myndighederne anbefaler den generelle befolkning at spise dagligt.

Når fuldkornsprodukter er gavnlige for sundheden, skyldes det blandt andet, at de mindsker virkningen af skadelige stoffer i kosten, forbedrer tarmfunktionen og fører til mindre overvægt.

- Der er formentlig flere ting, der gør sig gældende. Men vi ved, at fibrene fra fuldkorn gør, at afføringen blive mere vandholdig, og at der bliver mere af den.

- Det medfører at den passerer hurtigere igennem systemet, og på den led når tarmvæggen ikke i samme grad at komme i kontakt med de kræftfremkaldende stoffer, der findes i afføringen, forklarer Anja Olsen, der er seniorforsker hos Kræftens Bekæmpelse.

  • Spis meget frugt og grønt, brød og gryn med fuldkorn samt fisk mindst to gange om ugen. Husk også at drikke mindst halvanden liter vand hver dag.

  • Derimod bør du holde igen med de fuldfede mælke- og mejeriprodukter, kød og kødpålæg, mættet fedt, sukker og salt