Bliv fri af din sukkertrang

Afhængighed af sukker kan sidestilles med andre former for misbrug. Du skal finde ind til din viljestyrke for at vænne kroppen af med trangen til sukker.

(© Colourbox)

Jeg vil meget gerne have hjælp til at slippe min sukkerafhængighed. Jeg er afhængig af sukker og skal have chokolade, slik eller is hver dag. Mit største ønske er at kunne holde mig fra de søde sager i hverdagen. Selvfølgelig skal man ha' lidt lækkert i weekenden og til fester, fødselsdag osv., men i hverdagen vil jeg så gerne kunne undvære det. Hvad skal jeg gøre? Det er som om, jeg ikke kan finde viljen - for hvor der er vilje, er der vej, ikke?

Sådan spørger 25-årige Mette i et brev stilet til psykolog på Lev Nu, Henrik Tingleff. Og her er hans svar:

Sukker-afhængighed er en afhængighed, der på mange områder kan sammenlignes med mere "klassiske afhængigheder" som alkoholisme, rygning og ludomani. Kroppen vænner sig over tid til at skulle have sit stof hver dag, og får den ikke det, så reagerer den.

Det er dét, du kender som rastløshed, hovedpine, irritabilitet, svimmelhed eller at du bare "er i rigtig dårligt humør". Der er dog en vej ud af afhængigheden, og den er slet ikke så kompliceret endda.

At lægge en afhængighed på hylden handler sjældent om dybere psykologisk analyse af fortiden og årsagen til afhængigheden - og at vente på eller søge den rette motivation er heller ikke vejen. Det handler i alt sin enkelhed om at kende de rette strategier og følge dem benhårdt. Afvænning skal ikke styres af, at "tiden er den rette" eller "nu føler jeg mig klar". Det skal styres af rå viljestyrke på vej mod et nødvendigt mål.

Fra al afhængighedsbehandling kender vi fem hovedprincipper, som du også kan benytte dig af her:

1. Gå efter stop - ikke efter moderering

Lad være at tro at "jeg bare skal skrue lidt ned". Et afhængighedsstop er alt eller intet. Og gerne fra den ene dag til den anden.

2. Fejlsikring af miljø

Her er din hjælp til selvhjælp. Jo sværere det er for dig at få fat i sukker, desto nemmere er det at undgå. Smid alt hvad du har af slik og søde sager i huset ud. Læg din rute til/fra arbejde om, så du ikke passerer bageren, kiosken eller hvor du plejer at proviantere. Bestil dine dagligvarer på nettet i en tid, meld afbud til fødselsdage i et par uger - og gå hele din hverdag igennem for at sikre, at du ikke udsættes for sukker!

3. Alternative strategier

Der er mange veje at "lindre" din sukkertrang på. Drik rigeligt med vand, prøv evt. stevia - men undgå andre kunstige sukre og light produkter. Tænk også i alternativ adfærd: Hvad skal du give dig til, når sukkertrangen kommer: Spille computer? Motionere? Skrive? Læse? Høre musik?

Jeg har flere klienter, der har haft succes med "førstehjælpskasser" med reminder til aktiviteter, de kan kaste sig over for at distrahere sig selv, når trangen kommer.

4. Mindfulness

Når du spiser - alt det, der ikke er sukker - så tænk i mindfulness. Der er tre gode regler at følge: Sid altid ned, når du spiser, lav ikke andet, mens du spiser og brug mindst 15 minutter på dit måltid. Uanset hvor lille det er. Herved hjælper du din krop til et stabilt blodsukker og en mæthedsfornemmelse, der mindsker sukkertrangen.

5. Eksponering

Eksponér - udsæt dig for - din sukkertrang. Mange afhængige får opbygget en idé om, at deres trang kun vil stige og stige, og at de vil få det værre og værre, hvis de ikke handler efter den. Men ved at udsætte sig for trangen- og distrahere sig selv når den er der - vil de fleste opleve, at det ikke er det, der sker. Tvært i mod. Trangen aftager når den ikke bliver lyttet til!

Så, det bedste råd jeg kan give er sådan set: Se at komme igang med processen med at følge disse fem strategier. Start hellere i dag end I morgen. De første dage bliver svære med masser af "symptomer" og "trang" - men typisk er det værste overstået efter fem seks dage dage uden sukker.

Jeg har oplevet flere klienter, der allerede efter tre fire uger får brudt ud af afhængigheden og faktisk oplever end ikke at have lyst til et stykke kage ved mødet på arbejdet. Som ekstra bonus oplever langt de fleste tidligere sukkerafhængige, at de får meget mere overskud og energi, når sukkeret er lagt på hylden!

Facebook
Twitter