Brevkasse: Hvorfor lukker koncentrationen ned?

Hvorfor lukker nogle mennesker ned i sociale sammenhænge eller når de har brug for at koncentrere sig?

(Foto: Aleksandar Mijatovic © Colourbox)

Spørgsmål:

Svar fra psykologen:

Det er et yderst interessant - men også flersidet og komplekst spørgsmål du stiller.

For at starte lidt bagfra: Oplevelsen af at ”lukke ned” blandt andre mennesker, eller være ”lukket inde i en glasklokke” er beskrivelser, vi oftest hører fra to grupper mennesker:

  • Folk der er meget stressede og/eller udbrændte

  • Folk der oplever en grad af usikkerhed, utryghed eller (social)angst i samværet med andre mennesker.

En del af kroppens alarmberedskab

I begge tilfælde er det et udtryk for at kroppen er i alarmberedskab, men hverken vælger kamp- eller flugtreaktionen; men der imod den tredje angstreaktion: ”spil død”.

Jeg siger ikke, at du er hverken stresset, udbrændt eller angst; men udelukkende at det er i disse sammenhænge vi oftest hører den slags beskrivelser.

Du kunne overveje, om der i større eller mindre omfang er noget der bringer dit beredskab op i gear i nogle af de situationer hvor du oplever at ”lukke ned”.

Bliver du klar over hvad det er, så er det jo til at arbejde målrettet og struktureret med.

Hvad var det jeg lige læste?

Den første del af spørgsmålet tror jeg vil alle kender. Især os der har fuldført et bogtungt studium.

Man vil så gerne koncentrere sig om at læse - men tankerne går på langfart og man kan gang på gange stoppe op og tænke ”hvad stod der egentlig på den side”.

Der er forsket en hel del i hvordan man opnår en bedre læse-koncentration, og lad mig give dig fem konkrete highlights fra det store felt:

Sådan kan du opnå bedre læsekoncentration

  1. 1

    Brug tiden fornuftigt. Vi kan koncentrere os langt kortere end vi tror, og end vi ofte prøver at få os til. En god læse ”tidsramme” er 30 min læsning - 10 min pause. Det gentages tre gange - og så skal der holdes mindst 60 minutters pause inden man starter en ny turnus af 3 gange (30+10).

  2. 2

    Get in the Zone. Sørg for at ”være klar” nå du skal læse eller på anden måde koncentrere dig. Fjern alle forstyrrelser (mails, telefoner, fjernsyn etc) og placer dig, som du ved du trives bedst (i lys, i varme, i kulde, blødt, hårdt, opryddeligt, i musik, i tavshed, eller hvad der dur for dig)

  3. 3

    Vær beredt. Som en anden spejder skal du sørge for at have forudset hvad du kommer til at bruge, så ikke du skal ødelægge koncentrationen for at skaffe det: The, kaffe, mad, blyant, tæppe, kleenex. Alt hvad der kunne blive nødvendigt skal være klar.

  4. 4

    Gør noget! Hold dig - begrænset - aktiv mens du læser. Streg under med en kuglepen, klem en gummibold, fingerer med en elastik, fold de sider du har læst en lille gentagen ikke-omtanke-krævende aktivitet, som gør at du ikke går i ”zombie mode”.

  5. 5

    Forvent, accepter, og håndter koncentrationstab. Mange bliver så irriterede over at miste koncentrationen, at det i sig selv bliver distraherende. Forvent at blive distraheret og accepter det. Der er ingen grund til at bruge kræfter på, ”Ej det kan da ikke være rigtigt at jeg skal læse den side endnu engang”. Tag det oppe fra og ned ”Hov - der røg jeg af sporet, jeg spoler lige tilbage til der hvor jeg sidst var med”; og så start stille og roligt igen. Også selvom det sker 10 gange.

Der er rigtig mange andre gode råd til at ”holde sig koncentreret” og det er meget forskelligt hvad der virker for hvem.

Disse fem er dog dem, som jeg oftest har oplevet virke for mine klienter. Jeg håber at de også vil virke for dig!

Facebook
Twitter