BREVKASSE Jeg kan ikke slukke for hjernen, når jeg skal sove

Du skal i hvert fald lægge din smartphone fra dig, når du skal sove, lyder rådet fra psykolog.

Du kan også komme et stykke af vejen ved at finde en accept af, at det lige nu er svært at sove, tilføjer Henrik Tingleff. (Foto: Monkey Business Images © ColourBox)

Spørgsmål:

"Jeg vil gerne være bedre til at falde i søvn. Ofte når jeg lægger mig til at sove, skal jeg ligge og tænke ca. i en halv times tid, inden jeg falder i søvn.

Hvordan "slukker" jeg for disse tanker? Jeg tænker på alt muligt, der sker i mit liv, film jeg har set, begivenheder fra nyhederne osv.

Det hjælper mig at være på min smartphone i en halv times tid og koble af, og jeg mærker søvnen melde sig.

Det forholder sig sådan, at jeg er nybagt mor til en datter på tre uger, og hvert sovende minut er dyrebart for mig, så jeg kigger på min telefon, i håb om at jeg kan falde i søvn hurtigt, men forgæves - jeg ligger og tænker i stedet og kigger misundeligt på min kæreste, som falder i søvn, lige så snart han rammer hovedpuden.

Hvordan bliver man bedre til at falde i søvn hurtigt?"

SVAR:

Tak for dit spørgsmål. Det er ét af de “tricky”, for der er rigtig mange “skoler” og tilgange til det her med, hvordan man bedst falder i søvn, og især hvordan man “slukker for tanker”, som du skriver.

Så uanset hvilke input jeg kommer med her, så vil du helt sikkert kunne finde folk, der vil mene, at noget andet er bedre. I sidste ende handler det jo mest af alt om finde det, der virker for dig. Og her er i alt fald tre bud, som du kan prøve af:

Accept

Du er nybagt mor. Der er med ret stor sikkerhed meget at se til, mange nye indtryk, mange nye rutiner - og der er ed garanti et barn, der vågner en del gange i løbet af natten. At din krop er i ”alarmberedskab”, at blodet pumper, og tankerne kører på højtryk, er der intet at sige til. Det ville næsten være mærkeligt andet!

Så, én tilgang til udfordringen kunne være at huske dig selv på netop dette. At det er forståeligt, at det kan være svært at falde i søvn, at det er helt naturligt, at din krop har svært ved at geare ned - og at du faktisk ikke kan gøre ret meget for at ændre på dét lige nu.

Jo mere du presser på, jo mere du tænker ”sov nu, sov nu”, ”jeg skal sove mindst …timer”, ”hvis ikke jeg sover, så……” - jo mere sætter du din krop i beredskab, jo mere gearer du den op.

Søvn er din ven - ikke din fjende. Din krop er din ven - ikke din modstander. Kroppen har det, som den har det, og søvnen kommer, når den kommer.

Jo mere du kan huske dig på det, jo mere du kan lade krop og tanker være som de er - jo bedre hjælper du dig selv med at falde ned - og i søvn !

Kom ”i zonen”

Du kan hjælpe dig selv lidt på vej ved også i din adfærd at geare ned. Det kan evt være ved at være opmærksom på ikke at ”køre fuldt på”, lige til du går i seng. Hvis hele huset er ryddet op, og du lige har stillet alting klar til i morgen, og så racer i seng - så kan søvnen have sværere ved at komme.

Erstatter du det med faste ”rolige rutiner” den sidste times tid, inden du går i seng, kan du hjælpe søvnen på vej. Det kan være at sidde roligt og læse en bog, hygge med et puslespil eller et strikketøj - eller hvad der nu er ro og afslapning for dig.

Nogle har god succes med at ”lukke dagen ned” ved at skrive dagbog eller lister/planer for i morgen for på den måde at ”tømme hovedet for tanker”, inden de går i seng

Smartphone væk

Endelig så er der din smartphone. Den ville jeg fjerne fra sengen.

Smartphones, TV, tablets og andre gadgets gør intet godt for vores søvn - tværtimod forsinker og forringer de den. Jeg har for nyligt skrevet om det her:

Som sagt -det her er tre korte bud. Jeg håber det giver dig lidt at komme videre med.

Hvis du vil dykke mere ned i det, så har min gode kollega Lis Lyngbjerg Steffensen skrevet en forrygende bog, der hedder ”Søvnkuren”. Den kan du med fordel tage et kig i!

Facebook
Twitter