BREVKASSE Kom godt igennem en travl periode uden at få stress

Sørg for eksempel for at spise sundt og holde nogle pauser, lyder et par af psykologens råd.

En god frokostpause med noget sund mad er tid givet godt ud, understreger psykolog Henrik Tingleff. (Foto: Yeko Photo Studio © COLOURBOX)

"Jeg synes ikke som sådan at jeg er stresset - heller ikke når jeg tager nogle af de stresstest, der findes på nettet. Men jeg arbejder i øjeblikket meget, og jeg kan se, at det kommer jeg til i alt fald de næste par måneder.

Jeg er glad for mit arbejde og trives som sådan godt i det, men lige nu fylder et stort projekt MEGET - og det bliver i alt fald ikke mindre i den kommende tid. Jeg kan ikke bare ”tage det som det kommer” eller ”løse det for mindre kraft”. Der vil være knald på, og det er et super vigtigt projekt - både for mig og for firmaet.

Men hvad gør jeg for at jeg ikke BLIVER stresset? Eller måske nærmere…..hvad gør jeg for at komme igennem det her projekt, hvor jeg nok ikke kan undgå at blive stresset, men hvor jeg bare heller ikke kan hverken gøre for halv kraft; eller må knække helt?"

Svar:

Hvor er jeg glad for dit spørgsmål!

Det er et af de rigtig vigtige af slagsen og ét af de, der afspejler den virkelighed, som vi alle sammen kender: På trods af nok så gode intentioner og nok så meget viden om, hvad der er det rigtige at gøre, så står vi bare nogle gange i livet i en situation, hvor det bare ikke ér muligt, at leve op til alt dét, der er rigtigt.

Det er sådan en situation du står i nu.

Se på energien som en kassekredit

Du ved godt at du nok burde geare lidt ned. Du ved godt at du nok burde lave en 80%-løsning for at passe optimalt på dig selv - men situationen (og dine ambitioner/ønsker?) er bare ikke til det. Og det er fair nok!

Jeg mener, at det giver god mening at se på vores energi/stressniveau som en kassekredit. Nogle gange bruger vi mere energi og flere kræfter, end vi har (og bliver mere stressede end vi bør) - men det er ok. Vi laver et bevilliget overtræk; og så betaler vi tilbage - gerne med lidt renter - når opgaven er løst.

Med andre ord: Du kan godt knokle på i en tid og arbejde mere og hårdere end du ved, godt er - men du skal forberede dig på, at du efterfølgende skal planlægge en tid, hvor du arbejder tilsvarende mindre, og holder ekstra fri for at ”betale gælden tilbage”.

Det uvigtige er faktisk det vigtigste

OG, så er det selvfølgelig sådan - ligesom med penge - at selv om du bruger mere end du har, så behøver du ikke at ødsle med det. Du må gerne køre lidt over evne - men du behøver ikke at blive helt ansvarsløs og ukontrolleret.

Jeg nævner ofte fem gode færdselsregler, til de situationer, hvor man godt ved, at man ”kører lidt over evne.”

De bygger dybest set alle på den samme grundregel: Alt det, du tror, ”tager for lang tid” eller ”som du godt lige kan springe over” for at være mere effektiv og få noget fra hånden, er i virkeligheden netop det, der er endnu vigtigere at huske under pres, og dét der ender med at holde dig kørende.

Husk at:

  • Sørg for at spise regelmæssigt - og at spise sunde måltider! En ureguleret krop bliver endnu mere stresset og ude af balance. Store mængder kaffe, cola (også light), sukker og andre stimulanser accelererer din stress

  • Sørg for at have to ”åndehuller” om dagen: Gør to ting hver dag, der gør dig godt, er afslappende, inspirerende, meningsfulde: En gåtur alene, leg med hunden, læse godnathistorie for ungerne, tag et fodbad, se en sjov film, spil fodbold, gå ud i haven, nyd en god kop kaffe, osv. Du har ikke tiden til at gøre det; nej. Men du har slet ikke tid til at lade være!

  • Hold pauser i løbet af arbejdsdagen! Efter en times arbejde eller møde, hold fem minutters pause, hvor du INGENTING gør! Ikke tjekker emails, ikke tænker på opgaver – bare tømmer hovedet!

  • Tag tre dybe indåndinger helt ned i maven tre gange i løbet af dagen! Ånd ind gennem næsen og pust ud af munden. Det beroliger kroppens nervesystem, giver energi og ilt til hjernen, og giver dig et øjebliks pause. Brug også et par dybe indåndinger, når du akut stresser op over en email, en feedback eller noget der pludseligt sker.

  • Undgå at multitaske. Gør én ting ad gangen! Spise ikke frokost, mens du læser mails, og taler med kollega i telefonen samtidigt.

Og, Nej nej; du kan ikke leve 100 procent op til alle disse strategier hver dag i en stresset periode. Det kan ingen af os. Men kan du få succes med bare et par stykker, bare en gang i mellem, så øger du markant dine chancer for at navigere sikkert gennem et stress-minefelt.

Rigtig meget held og lykke med projektet - og husk nu at betale tilbage på din kassekredit, når det er klaret!

Facebook
Twitter