Det går ud over familien, hvis du tjekker arbejdsmail konstant

En væsentlig bivirkning ved at være på arbejde i sin fritid, er, at man er sværere at være sammen med for familien.

Tjek mail på sofaen
Tænker du på din mail meget af tiden, og sniger du dig ligefrem til at tjekke den, så er der måske grund til at lægge stilen om, siger psykolog Henrik Tingleff. (© COLOURBOX)

Omkring hver tredje dansker tjekker arbejdsmail i fritiden mindst én gang om dagen, viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Epinion har lavet for DR Nyheder. De har jo alligevel telefon eller tablet lige ved hånden, og så er det jo så let.

Men faktisk kan det have store negative konsekvenser at være for meget "på" på sit arbejde i sin fritid, siger psykolog Henrik Tingleff:

- Det er jo oplagt, at det øger vores stressniveau. Én ting er, at vi så selv er stressede med alle de negative følger, det kan have, men et lige så vigtigt aspekt er jo også, at stress medfører manglende overskud til andre.

- Andre mennesker - vores familie fx! - virker nemmere irriterende, larmende og "i vejen" på os. Er man i arbejds-, ekspeditions- eller stressmode for meget og for længe, så er man også i mig-mig-mig mode og derfor rigtig svær at være sammen med.

Snyder du dig til at tjekke?

Men det store spørgsmål er så, hvor grænsen er for, hvornår man tjekker sin arbejdsmail for meget eller for ofte. Her kan du lave denne lille test på dig selv, råder Henrik Tingleff:

- Man kan være opmærksom på, hvordan man har det, når man ikke har sin iPhone, iPad eller computer inden for rækkevidde. Tænker man på den? Får man lyst eller trang til liiiige at tjekke - eller oplever man ligefrem, at man afbryder aktivitet for at tjekke, eller "snyder"/"sniger" sig til at tjekke?

- Især de sidste måder er tegn på, at man skal til at være opmærksom på om online- eller mobil-vanerne er blive usunde.

Lav et sceneskift

Der er flere måder, man kan hjælpe sig selv ud af denne tilstand af at være på hele tiden. Henrik Tingleff fremhæver to ting: Sceneskift eller regler.

- Én ting, som jeg ved mange har haft gavn af, er at fokusere på "scenenskiftet". At have små ritualer med sig selv - en kort gå tur, 10 dybe indåndinger, skift af tøj, en kort meditation, en afslappet stund med smuk udsigt - til at markere overgangen fra "arbejdsmode" til "familiemode".

Altså, at man tydeligt markerer for sig selv at nu "skifter jeg rolle" og skal være tilstede på en anden måde.

- Ofte får vi et meget bedre samvær med familien ved at investere lidt tid og kræfter i sådan et scene-skifte - end at skynde os hjem og være fremme 20 min før; men stadig i arbejdsmode.

En anden tilgang er at lave regler for sig selv:

- Fx indføre mobilfri zoner i hjemmet (Stuen, børneværelserne etc...) eller mobil- og gadget-fri tidspunkter (fx fra kl 17 til 20). Det vigtigste er dybest set at erkende, at man er nødt til at gøre noget anderledes - og så stille og roligt teste, hvad der har den bedste effekt for én!