Det tager lang tid at komme i gang efter stress

Når en stress-sygemelding lakker mod enden, vil det ofte være anledning til en vis uro og bekymring. Men hvis man over en periode vender gradvist tilbage, så bliver det nemmere.

(Foto: Yuri Arcurs © Scanpix)

Hvordan bliver det at vende tilbage til det job, der var med til at gøre én syg. Kan man klare opgaverne? Bliver man syg igen? Vil man være en belastning for kollegerne?

De bekymringer er ifølge erhvervspsykolog og stressekspert Majken Matzau, helt normale.

Typiske følelser forbundet med jobstart

  • Frygt for om det går galt igen

  • Frygt for hvad kollegaerne tænker

  • Usikkerhed om hvad der skal ske med dit job

  • Frygten for at blive set som svag eller en fiasko

Man skal trippe lidt

Men hvornår er man egentlig klar til at komme tilbage på job? Det vil der helt sikkert være mange, der kan have holdninger til. Ens læge, chefen eller ens kæreste. Og det er også svært, siger Majken Matzau:

- Det med at komme tilbage er en udfordring allerede, når man bliver sygemeldt - for sygemeldingen skal være lang nok. Den bedste tommelfingerregel, jeg kan give er, at man til slut i sygemeldingen har minimum tre uger, hvor man har det godt. Man må gerne begynde at gå og trippe lidt.

Og hvis man er i tvivl, så har man sandsynligvis ikke været sygemeldt længe nok.

- Det kan siges så kort, at sygemeldingen hellere skal være for lang end for kort, forklarer Majken Matzau.

Lav en indslusningsplan

Når tiden så nærmer sig, er det vigtigt, at man sammen med sin chef får lavet en god plan for, hvordan de første tre-fire måneder skal forløbe. I den periode vender man gradvist tilbage til arbejdet og trapper langsomt sit timetal op. Og det er meget vigtigt, at det ikke går for stærkt.

- Det tager bare lang tid. Og man kan ikke gøre det hurtigere. Hvis man træder på speederen, får man bare mere stress, siger Majken Matzau.

- Det er alfa og omega, at opgaverne er afstemt og aftalt med chefen. Man skal ikke selv beslutte hver dag, hvornår man kommer og går. Det skal der ligge en fast aftale om. Og så bør chefen melde ud til kollegerne, at det er sådan, og det ikke er til forhandling, slutter hun.

Her er en tjekliste til ting, du bør bede din chef om, når du starter igen.

  • Få en fast aftale med din chef om hvornår du kommer og går.

  • Indfør eventuelt en hvildag midt på ugen i starten.

  • Bed om overskuelige opgaver som ikke har deadlines.

  • Få lavet en oversigt over de opgaver du ikke skal løse.

  • En ugentlig opfølgning med chefen i den første tid.

Du skal ikke bevise noget

En god indslusningsplan er første skridt på vejen. Når man så starter på job, er det vigtigt at huske på, at det ikke handler om, at bevise noget overfor hverken sin arbejdsplads eller sig selv.

Det handler tværtimod om, at lære ikke at bruge al sin energi, men at få balance i tingene.

- Der er ikke andet at gøre end at være i kontakt med sin krop og sjæl, for at undgå man bruger 100 procent af sin energi. Det handler om at være på forkant. Tænk et par dage eller en uge frem og juster hverdagen efter, hvad der ligger af belastninger. At gøre rent, købe ind og holde fødselsdag kræver også energi. Og du skal have et bæredygtigt energiregnskab, slutter Majken Matzau.

Det kan du gøre for dig selv:

  • Vær offline i dit privatliv

  • Hold hviledage

  • Mediter

  • Gå ture - eller begynd stille og roligt med motion igen.

Kilde: Stressfri på 12 uger eller mer'

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter