Få din eksamensangst under kontrol

Psykolog Henrik Tingleff giver gode tips, hvis du lider af eksamensangst

(© Colourbox.com)

Tusindvis af danske elever sidder hvert år og sveder til mundtlige og skriftlige eksamener – og mange af dem lider af eksamensangst, der kan påvirke deres eksamensresultat. Kroppen reagerer simpelthen på stress ved at blokere.

- Eksamensangst er ikke farlig, men der, hvor det bliver problematisk, er, når det påvirker en så meget, at man ikke kan præstere. Det er, når angsten skaber så meget ubehag, at man stort set ikke får lavet sine lektier, forklarer han.

Når kroppen på den måde blokerer, kaldes det en freeze-reaktion, heldigvis kan man dog lære at håndtere kroppens reaktioner, hvis man øver sig.

Ingen medicinering

Hvis man lider af eksamensangst, så er medicinering ikke vejen frem, mener Henrik Tingleff.

- Betablokkere og andre midler har været in. Men det er ikke en permanent løsning. På den lange bane forsvinder angst kun, hvis man konfronterer angsten og lærer at være til stede i den. Hvis man medicinerer kroppen, får man en situationel løsning. Men reelt er det ikke noget, der løser problemer, så angsten vender tilbage igen, forklarer han.

I stedet forklarer han, at man skal fokusere på de ting, man faktisk kan gøre for at afhjælpe eksamens-angsten:

  • Forhold dig til din eksamensangst Forhold dig til, at du har eksamensangst i god tid. Hvis du opdager det i maj måned, så kan det være for sent at gøre noget ved. Du skal helst begynde at arbejde med din angst i februar eller marts. Det kan til gengæld give gode resultater.

  • Få styr på kroppens signaler Lær simple strategier, så du lærer at håndtere de fysiske symptomer. Når du begynder at mærke hjertet banke, begynder at hyperventilere eller andre fysiske symptomer, skal du lære at mestre kroppens signaler, det kan en dygtig psykolog eller coach hjælpe med.

  • Hvor galt kan det gå? Overvej hvad det værste er, der kan ske. Selvfølgelig er det ikke behageligt at stamme, eller at klappen går ned, men det er ikke katastrofalt at få karakteren syv, selvom det kan være et skrækscenarie for nogen, fordi de tror, at det kommer til at påvirke hele deres liv. Man skal dog sætte følgerne i et realistisk perspektiv. Et syvtal i tysk kommer sandsynligvis ikke til at forfølge dig langt ud i voksenlivet.

  • Håndter angsten Du kan lære at håndtere din angst ved at gå med angsten i stedet for at gå imod angsten. Når man mærker angstsymptomerne, så lad være med at kæmpe imod. Accepter, at symptomerne er der, men lad være med at fokusere på, at angsten er et problem. Det gør blot symptomerne være. Fokuser i stedet på det, som det handler om, dvs. hvad der sker til eksamen.

  • Den provokerende Endelig anbefaler Henrik Tingleff, at selvom det kan lyde lidt provokerende, så skal man lade være med at gøre sin eksamensangst til en del af sin identitet eller en dårlig undskyldning. Det er helt normalt at blive nervøs til eksamen eller hvis man skal præstere noget. Derfor skal man ikke overreagere bare fordi, at man bliver en smule nervøs. Det er i hvert fald ikke en undskyldning for ikke at gøre sig umage, når man skal læse til eksamen.

Læs mere om, hvordan Pernille Ozol fik kontrol over sin eksamensangt, der fik hende til græde sig i søvn.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk