Få en god eksamen uden doping

Mange studerende er så angste for eksamen, at de doper sig med beroligende medicin. Få tips til hvordan du får en god eksamen uden at sluge piller.

(© Colourbox)

Det bliver stadig mere almindeligt, at studerende går til eksamen på beroligende medicin, fordi de er nervøse eller angste for at dumpe.

Ifølge en undersøgelse af Studieportalen overvejer næsten 40 procent at benytte medicin inden en eksamen.

- Mange studerende tager medicin for at dulme frygten for at fejle til eksamen. Men i virkeligheden dulmer de sig selv og får ikke det resultat, som de kunne tænke sig, siger Pernille W. Lauritsen.

Tre timers workshop mod eksamensangst

Hun er stifter af non-profit projektet Young Rolemodel Academy, der nu blæser til kamp mod studerendes brug af beroligende medicin.

Sammen med Københavns Biblioteker står de bag workshops, hvor studerende på 17-23 år kan lære at styre deres eksamensnerver på en naturlig måde uden piller.

Den første tre timers workshop finder sted i aften, og man kan læse mere om programmet og kommende workshops på mindjuice.dk.

Har du ikke mulighed for at deltage, så kan du også her læse nogle af Pernille W. Lauritsens tips her.

Fem gode råd til en god eksamen uden piller:

  • Undgå konkurrence. Mange bliver stressede af den interne konkurrence om karakterer med venner. Overvej om du kan undgå det ved f.eks. ikke at møde op til eksamen mange timer for tidligt eller ved ikke at fortælle om din karakter lige efter eksamen.

  • Find dit eget succeskriterium. Mange er kun tilfredse med 10- og 12-taller, men det kan alle ikke få. Tænk over hvad der er dit personlige realistiske succeskriterium - og vær ligeglad med hvad din lærer og venner forventer af dig.

  • Træn eksamens-situationen. Mange med eksamens-angst læser og læser op til en eksamen. Men ofte glemmer de at træne selve fremlæggelsen. Få en ven til at lege eksaminator, så du får trænet din fremlæggelse og vil føle dig mere sikker til den rigtige eksamen.

  • Få den rigtige hjælp. Mange forældre og venner har tusinde gode råd til eksamens-angste. Men ofte stresser det mere end det gavner. Fortæl dine venner og forældre, hvilken støtte du har brug for, i stedet for at de fortæller dig, hvad du bør gøre.

  • Lav beroligende øvelser. Banker hjertet af sted og kan du slet ikke finde ro, så øv dig i beroligende naturlige teknikker i stedet for at tage medicin. F.eks. kan du sætte dig ned med lukkede øjne og tælle til syv og trække vejret og tælle til syv og så puste ud og tælle til syv og trække vejret osv. Så vil pulsen og vejrtrækningen og resten af kroppen blive mere rolig.

Facebook
Twitter