GUIDE Kom op i gear efter ferien

Læs aldrig alle dine mails på første arbejdsdag, men hold derimod en masse korte pauser, hvis du vil sikre dig en blød opstart efter sommerferien, lyder det fra en erhvervspsykolog.

Husk at holde een pause i timen og belønne dig selv for at få en blød opstart efter ferien.

Om få dage skifter de fleste af os solsengen ud med skrivebordet og den kølige hvidvin ud med kontorets kaffe. Og tanken om at begynde på arbejde efter tre ugers ferie fremkalder nok ikke ligefrem jubelscener i de små hjem.

Men overgangen fra afslapning til arbejde behøver faktisk ikke at være så hård, lyder det fra erhvervspsykolog Merete Wedell-Wedellsborg:

- Det handler om at forberede sig mentalt allerede i dagene op til første arbejdsdag. Tænk især over, hvad du glæder dig allermest til at komme tilbage til. Hvem glæder du dig til at spise frokost med? Hvem glæder du dig til at dele ferieoplevelser med? Mærk efter. Det er det, man i forsvaret kalder 'tilvænningsøvelse'. Man gør sig klar til at præstere igen.

Merete Wedell-Wedellsborg er ph.d. og erhvervspsykolog og har specialiseret sig i, hvordan man præsterer under stort pres på arbejdet. Her er hendes råd til en blød opstart efter ferien.

Sådan gør du

  1. 1

    Gå stille og roligt i gang med arbejdsdagen, men husk at belønne dig selv. Hjernen er indstillet på belønninger efter en lang ferie med masser af god mad, kaffe og vin. Overvej derfor, hvordan du kan belønne dig selv, når du er kommet tilbage på arbejdet og har afsluttet en opgave. Måske er belønningen, at du må gå en tur forbi kantinen eller ringe til din kæreste. Hold gerne én pause i timen, for du præsterer også meget bedre, når du holder gang i hjernens belønningssystem

  2. 2

    Tre ugers ferie får de fleste mailbokse til at bugne af ulæste mails, og selvom det kan være fristende at læse samtlige mails fra ende til anden, så kommer du længere ved at lade være. Begynd i stedet for at danne dig et overblik over dine mails, og sorter dem efter væsentlighed. Hvilke mails skal du svare tilbage på? Hvilke mails kan vente? Og hvilke skal slettes?

  3. 3

    Bunker eller arbejdsopgaver, der hober sig op, er umulige at komme udenom efter en lang ferie. Men i stedet for at forsøge at komme til bunds i dem første arbejdsdag, så erkend at det ikke er muligt. Forsøg i stedet for at skifte mellem forskellige arbejdsopgaver i løbet af dagen for eksempel ved at besvare mails, orientere dig om status på forskellige opgaver, telefonopkald og at tale med dine kolleger, som også lige er kommet tilbage fra ferie

  4. 4

    Sæt deadlines. Aftal for eksempel at du skal være færdig med en bestemt opgave om en uge, og begynd med en opgave, som du virkelig gerne vil i gang med. Det hjælper hjernen at sætte deadlines for at vænne den til, at nu skal i arbejdsmodus igen. Sæt dig også nogle lidt mere langsigtede mål: Hvad skal der for eksempel ske om fem år? På den måde kan du forsøge at afværge at blive nedtrykt over at være tilbage på arbejde igen og eventuelt begynde at tænke over, om du mon har det rigtige job og så videre.

  5. 5

    Hvis du skal lykkes med en god start på arbejdet efter ferien, er det helt afgørende, at du finder motivationen frem. Fordi mennesket er et flokdyr, bliver vi motiveret af andre mennesker. Brug derfor tid på at tale med dine kolleger om ferieoplevelser, og styrk dermed relationen til arbejdsgruppen

  6. 6

    Når første arbejdsuge er overstået, så lad være med at tage en bunke arbejde med hjem, som du lige kan kigge på i løbet af weekenden. Hold som minimum fri fredag aften og lørdag. Begynd så småt at vænne dig til, at du skal på arbejde hen ad søndag aften.

FacebookTwitter