Hey chef, hold op med at maile efter arbejdstid

Chefer har et ansvar for at gå forrest, når det gælder god mailkultur, siger stressforsker.

Noget af det, der stresser, er, når arbejds- og privatliv flyder sammen, som når vi tjekker mails, når vi har fri. (Foto: Mike Kemp © Getty Images)

Får du mails fra chefen, efter at du er gået hjem fra arbejde? Og føler du, at du bør kvittere med et svar, selv om du har fri?

Så er det måske på tide med en snak om mailkulturen på arbejdspladsen.

Det siger Malene Friis Andersen, som er ph.d., selvstændig organisationspsykolog og stressforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

De gør som chefen gør

Hun underviser ledere i, hvordan de forebygger og håndterer stress hos medarbejdere og forklarer, at mange ledere ofte ikke er klar over, hvad det er for signaler, de sender, når de fx sender mails til medarbejderne i deres fritid:

- Mange ledere siger: Jamen, jeg har jo sagt til mine medarbejdere, at jeg ikke forventer, at de skal svare med det samme, at det sagtens kan vente til dagen efter.

Men sådan fungerer det altså ikke, siger Malene Friis Andersen:

- Det er som med børn: De gør ikke, hvad far og mor siger. De gør, hvad far og mor gør. Det gælder også i medarbejderrelationen. Så hvis man som leder sender mails uden for normal arbejdstid, så vil medarbejderne også gøre det, forklarer Malene Friis Andersen.

Privatliv og arbejdsliv skal være adskilt

Hun mener, at ledere, der har det godt med at ordne mailkommunikationen uden for normal arbejdstid, bør indstille mailsystemet til først at skibe mailene af sted næste morgen, når arbejdsdagen begynder.

- Som leder er man nødt til at indse, at man har en meget stor rolle som kulturbærer i den her sammenhæng, blandt andet for at undgå stress hos medarbejderne.

Noget af det, der stresser, er, når arbejds- og privatliv flyder sammen, som når vi tjekker mails, når vi har fri.

Det er der mange, der gør. En undersøgelse, som analyseinstituttet Epinion lavede for DR Nyheder for et par år siden viste, at omkring hver tredje dansker tjekker arbejdsmail i fritiden mindst én gang om dagen.

I den sammenhæng pegede eksperter på, at det tal sandsynligvis vil stige, da der er en tendens til, at det grænseløse arbejde breder sig.

Frankrig går foran med ny lov

I Frankrig har politikerne taget kulturbærer-rollen på sig, når det gælder mailkultur på arbejdspladsen. De har vedtaget en lov, der giver franske ansatte ret til at være offline, til fx ikke at svare på mails og sms’er fra jobbet, når de har fri.

- Den her ”droit à la déconnexion", ret til at trække stikket, er et forsøg på at gøre op med en arbejdskultur, som gør mange stressede, forklarer Bjørn Willum, DR-korrespondent i Paris, som selv har oplevet, at mange franskmænd har svært ved at slippe arbejdet, når de har fri:

- Når de er på landet i weekenden, skjuler de sig på toilettet for at tjekke mails, for at konen ikke skal opdage det. Og hvis chefen sender en mail lørdag aften, så skynder de sig at svare, fortæller han.

Det er svært for den enkelte at sige fra, og derfor bør forandringen komme som et signal oppefra, er tanken med den franske lov.

Bør kunne klares uden lovindgreb

Som stressforsker synes Malene Friis Andersen, at det er spændende at se, hvordan den franske lov kommer til at fungere i praksis, om det vil have en stressreducerende effekt.

Dog mener hun, at vi i Danmark har et bedre grundlag for at aftale os frem til en bedre mailkultur:

- Det vigtigste er at få snakket om den her kultur ude på arbejdspladsen, og først og fremmest, at lederne er opmærksomme på de signaler, de sender, siger hun.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter