Kz-fanges historie bag ny bog om at leve med alvorlige traumer

Inspireret af sin farfars tid i kz-lejr, har psykolog Anne Agerbo har skrevet en bog om, hvordan man kan få et godt liv efter et voldsomt traume.

Tidligere kz-fange Frede Agerbo Rasmussen og hans barnebarn Anne Agerbo under en af deres samtaler, som har ført til bogen 'Fra offer til overlever - ACT med traumer'. (Foto: Carsten Hvidbak © Hvidbak Fotografi)

I foråret 1945 står Frede Agerbo Rasmussen på banegården i Fredericia.

Han er lige kommet med toget tilbage til Danmark efter at have været knap ni måneder i Buchenwald og andre kz-lejre.

Før han og en række andre modstandsfolk blev arresteret af tyskerne, vejede han 92 kilo.

Nu vejer han 42 kilo, og der er nærmest ikke grænser for, hvad han har oplevet af umenneskelige grusomheder de seneste måneder.

- Jeg kan ikke engang sammenligne det med Helvede, for så galt kan der sgu da ikke være i Helvede, fortæller han i en bog, der udkommer i dag.

25-årige Frede Agerbo Rasmussen, som han så ud på banegården i Fredericia lige efter ankomsten fra kz-lejrene i 1945. (© PRIVATFOTO)

Et meningsfyldt liv efter traumer

Bogen 'Fra offer til overlever - ACT med traumer' er skrevet af Frede Agerbo Rasmussens barnebarn Anne Agerbo, der er psykolog og især beskæftiger sig med traumer.

Hun er både på det personlige og professionelle plan optaget af, hvordan mennesker kan blive voldsomt traumatiseret i eksempelvis en kz-lejr og så alligevel leve et godt og meningsfuldt liv.

Hendes bog henvender sig især til professionelle, som møder folk med traumesymptomer, men også til folk som selv lever med traumer.

- Med bogen vil jeg gerne sætte fokus på og inspirere til, hvordan man undgår at blive fastlåst i traumesymptomer og igen får fokus på det gode liv. Hvordan man lærer at turde at lade lidelse og lykke eksistere samtidig, siger Anne Agerbo.

Lidelse og lykke kan gå hånd i hånd

Det er kun den første femtedel af bogen, der handler om hendes farfars oplevelser, som han fortalte hende om, inden han døde som 95-årig i 2015.

Resten af bogen handler om, hvordan man kan bruge den psykologiske metode ACT (Acceptance and Commitment Therapy) til at få et bedre liv efter en traumastisk oplevelse - for eksempel at have været udsat for voldtægt, vold, røveri, krig, trafikulykke, amputation eller at have mistet et barn.

- ACT er en metode til at acceptere, at vi ikke altid bare kan fjerne den ubehagelige lidelse i livet. I stedet prøver vi at få fokus på at øge den psykologiske fleksibilitet, så man ikke bliver ved med at bruge energi på håbløse, indre kampe mod lidelsen, men i stedet lære at leve med både lidelse og lykke på samme tid, fortæller Anne Agerbo.

Her er seks gode læresætninger fra ACT-metoden, som Anne Agerbo mener, at mange vil kunne bruge til et få godt liv trods traumer og lidelse.

Seks gode råd fra ACT

  1. 1

    Øv dig i at være i nuet - og ikke i fortidens lidelse eller fremtidens bekymringer.

  2. 2

    Forsøg at åbne op og være accepterende for både det gode og dårlige, som livet har at byde på.

  3. 3

    Vær kritisk over for dine egne negative tanker - dine tanker er blot tanker, og ikke sandheder.

  4. 4

    Husk at du ikke er dine symptomer/diagnoser/traumer - det er blot en del af dig, og du er meget mere.

  5. 5

    Find ud af, hvad dine vigtigste værdier i livet er - du kan vælge, hvad du vil have dit liv til at handle om.

  6. 6

    Forandring begynder i fødderne - hvad er de små skridt, som du kan tage allerede i dag for at leve mere efter dine værdier?

Facebook
Twitter