De fleste mennesker har meget svært ved at lade være med at tjekke deres telefon, hvis den vibrerer eller blinker, fordi der er kommet en ny SMS eller kommentar på sociale medier.
Det gælder også, selv om man er midt i en samtale, et møde eller er ved at tilegne sig ny viden til et foredrag eller en undervisning.
Men selv om det ikke tager lang tid at tjekke en besked eller notifikation på telefonen, så går det overraskende meget ud over vores koncentration, hukommelse og indlæring.
SMS-forstyrrelser kan ses på karakteren
Den amerikanske psykolog Bruce Henderson har sammenlignet flere videnskabelige forsøg, hvor man bevidst har forstyrret studerende med nogle få SMS'er under undervisning og derefter har testet deres indlæring i forhold til studerende, der ikke blev forstyrret.
Konklusionen er, at studerende lærer i omegnen af 10-20 procent mindre, hvilket svarer til, at man går 1-2 karaktertrin ned i en eksamenssituation.
- Studerende bør være opmærksomme på, at selv nogle få kortvarige forstyrrelser af telefonen reducerer deres indlæring markant, siger professor Bruce Henderson fra Western Carolina University.
Mennesker kan ikke multitaske
Flere forskere har påvist, at den menneskelige hjerne ikke er i stand til at multitaske i bogstavelig forstand.
Når vi tror, at vi multitasker, så skifter vores hjerne bare hurtigt opmærksom mellem flere ting, men hjernens proces med at skifte opmærksomheden frem og tilbage går altså ud over vores samlede kognitive belastning og dermed hukommelse og indlæring.
- Multitasking er kun muligt i et meget begrænset omfang, og både i og udenfor et undervisningslokale vil ens indlæring blive reduceret svarende til det omfang, som man forsøger at multitaske, siger Bruce Henderson.
Undervisere behøver ikke forbyde telefoner
Han understreger, at smartphones og andre former teknologi sagtens kan være med til at forbedre undervisningen på universiteter og gymnasier, men irrelevante forstyrrelser er altså et stort problem.
Personligt anerkender han også, at studerende ligesom alle andre har en vis form for afhængighed eller "tjekke-vane" af deres telefon.
- Hvis undervisere ikke vil have, at deres studerende og elever skal eksplodere i klasseværelset, så kan de indlægge en lille teknologi-pause i undervisningen, hvor studerende kan tilfredsstille deres behov for at tjekke telefonen, siger Bruce Henderson.