Meditation er en dyb hviletilstand

Erhvervspsykologen har mediteret det meste af sit liv. I dag er meditation blevet en almindelig del af mange travle menneskers liv, forklarer hun.

Så renser vi den indre tavle. Mange bruger meditation til at finde ro i en hektisk hverdag. (© Getty Images)

Majken Matzau er erhvervspsykolog og driver virksomheden Matzau Erhvervspsykologer. Virksomheden tilbyder blandt andet åbne – såvel som virksomhedsinterne kurser og workshops i meditation.

Matzau Erhvervspsykologer har gennem de seneste 10 år mediteret med over 5.000 ledere og medarbejdere i landets største virksomheder.

- Jeg har mediteret det meste af mit liv. Jeg var konkurrencesvømmer som barn og ung, og dengang introducerede vores svømmetræner kropsvisualisering- og afspændingsøvelser, som faktisk var en form for meditation. Vi lavede også yoga solhilsen som led i den mentale træning. Så jeg lærte teknikkerne, og siden - også efter at jeg ikke længere var konkurrencesvømmer - har jeg brugt de her teknikker, hvis jeg skulle spænde af, hvis jeg fx ikke kunne falde i søvn.

Vores spændende bevidsthed

Så derfor har det også været naturligt for Majken Matzau at have den del med, da hun studerede og siden begyndte at arbejde som erhvervspsykolog.

- Som ganske ung begyndte jeg at dyrke yoga, og jeg tog kurser i yoga og meditation. Jeg har altid været interesseret i vores bevidsthed, så jeg har altid lavet de her guidede meditationer som led i min praksis. Og det er altid blevet taget godt imod.

Majken Matzau fortæller videre, at da hun for alvor introducerede meditation for 10 år siden herhjemme i dansk erhvervsliv, var hun blandt de første såkaldte first movers. Men i dag er yoga, mindfulness og meditation blevet en ganske almindelig del af mange menneskers travle og hektiske liv.

- Under meditationen falder den mentale aktivitet til ro, og der indtræder en dyb hviletilstand i kroppen. Efter meditationen føler man sig afslappet og godt tilpas. Man er frisk og energisk, tænker klarere og mere kreativt og er bedre i stand til at bevare overblikket og træffe beslutninger i pressede situationer.

25 syngende skåle

For godt fem år siden kom krystalsyngeskålene ind i Majken Matzaus liv. I dag er hun indehaver af 25 af slagsen og bruger dem til koncerter, hvor hun kombinerer meditationen med de klange som skålene kan frembringe.

- For mig er det helt naturligt at kombinere min musiske baggrund med meditation og den her form for lydhealing, som jeg kalder det.

Men hvad sker der så oppe i hjernen på os, når vi mediterer? Læge Jerk W. Langer forklarer følgende:

  • Forskerne har bl.a. opdaget, at nogle hjerneområder bliver mere aktive, mens andre slapper af. Den forreste del af hjernen bruger vi til at fokusere opmærksomheden på en bestemt opgave, og det hjerneområde bliver stimuleret af meditation - især i den venstre pandelap.

  • Og det, mener forskerne, kan være med til at mindske angst og skabe mere positive tanker, som er blandt arbejdsopgaverne i denne del af hjernen.

  • Man kan sige, at meditation ændrer hjernen fra at være indstillet på en stresset kæmp eller flygt-tilstand til at blive mere afslappet og positiv. Omvendt falder aktiviteten markant i hjernens isselap, som man bruger til at orientere sig i tid og sted. Det stemmer fint overens med, at ens rumopfattelse og afgrænsningen til omgivelserne sættes på vågeblus, så man får fornemmelsen af at glide i ét med universet.

Kilde: Læge Jerk W. Langer

Facebook
Twitter